Ledenpanellid in beeld

Leer de deelnemers aan het ledenpanel kennen
Met de inbreng van het ledenpanel kunnen wij onze service, diensten en informatie steeds beter afstemmen op uw wensen en behoeften. Wie zijn de deelnemers aan het ledenpanel? Leer ze kennen aan de hand van 3 vragen over hun dagelijkse leven en hun interesses.

Johanneke Kortenoever3 vragen aan Johanneke Kortenoever (72 jaar, Zaandam)

1. Wie bent u en wat doet u (beroep)?

Ik was orthopedagoog* en onderwijzeres op een school voor praktijkonderwijs. En later gaf ik les aan moeilijk lerende kinderen, maar inmiddels geniet ik van mijn pensioen. Ik werkte 42 jaar met veel plezier! Toen ik 52 jaar was kwam ik erachter dat ik een zeldzame erfelijke aandoening heb, waarbij mijn besturing van mijn lichaam langzaam verdwijnt. Om optimaal te kunnen blijven functioneren, begon ik met mijn dagelijkse training bij Heliomare, een revalidatie-instelling. Mijn werk bevond zich dichtbij het gebouw van Heliomare, dus ik kon blijven werken en makkelijk naar mijn werk toe.

* Een opvoedkundige die zich bezighoudt met het begeleiden van kinderen in probleemsituaties, met het geven van opvoedkundig advies aan opvoeders en met het doen van wetenschappelijk onderzoek

2. Waar liggen uw (maatschappelijke) interesses?

9 jaar ondersteunde ik mijn moeder, van half 4 tot half 8, tijdens haar verblijf in een zorginstelling van Evean. De laatste drie jaar ondersteunde ik haar zeer intensief met de dagelijkse bezigheden in de Rietvelden in Wormerveer. Samen met twee andere mantelzorgers kookte ik elke dag voor mijn moeder en haar huisgenoten. Ik ben onder de indruk dat we samen voor zoveel verandering hebben gezorgd. We zorgden ervoor dat de temperatuur van het eten werd gemeten. En we hadden ieder de verantwoordelijkheid, voor alle zaken rondom het eten, voor onze eigen tafel.

De bewoners keken altijd erg uit naar onze komst. We deden allerlei spelletjes, waaronder een vragenspel met het geven van antwoorden. We kenden de bewoners goed en we wisten welke bewoner welke soort vraag kon beantwoorden. De klik met het verpleeghuis van mijn moeder was dan ook heel goed.

Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden, toen ben ik met de ondersteuning gestopt. Na het overlijden van mijn moeder ben ik nog twee keer naar het verpleeghuis geweest. Dat maakte veel indruk op mij. Bewoner Frans had 14 dagen niet gegeten, toen ik kwam at hij. 14 dagen na mijn komst is hij overleden, ik had een echte band met hem opgebouwd. Momenteel heb ik nog steeds contact met een mantelzorger.

3. Waarom en hoe lang bent u lid van het ledenpanel?

Ik ben al meer dan 10 jaar lid van de ledenvereniging. En omdat ik houd van verandering en positief meedenken ben ik sinds het begin lid van het panel. Ik vind het een uitdaging om te helpen met hele kleine dingen, die anderen zelf soms niet zien. Zo heb ik zelf af en toe hulp van de wijkverpleging. Ik zag mijn verpleegkundige ’s ochtends eerst naar de andere kant van het dorp rijden en dan vervolgens de vaste route weer naar mij. Ik deed haar het voorstel om een half uur voor aanvang van haar werktijd bij mij te komen, zo hield ze zelf meer tijd over. Zo kun je met een kleine aanwijzing behulpzaam zijn.

Ledenpanel iets voor u?

Ook uw mening, kennis en ervaring met de ledenvereniging delen? Bijdragen aan verbetering van onze dienstverlening? Misschien is het ledenpanel ook iets voor u! Heeft u belangstelling, stuur ons dan een mail, via ledenpanel@ledenvereniging.nl. Of bekijk eerst de informatie over het ledenpanel.