Ledenvereniging is uw gids

"Waarmee bent u het beste geholpen?"
Heeft u moeite om uzelf te redden, om zelfstandig te leven? Of om de weg te vinden in de wereld van welzijn, wonen en zorg? Dan bent u niet de enige, zo bleek onlangs uit onderzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Maar u staat niet alleen. Directeur Cynthia op den Brouw vertelt hoe de ledenvereniging u kan helpen om zelfredzaam te zijn.

“De ledenvereniging is uw gids in de wereld van welzijn, wonen en zorg. We geven u aan wat u kunt doen in uw situatie. Bijvoorbeeld: naar de gemeente, een zorginstelling, de wijkverpleging… Wat is voor u de beste weg, waarmee bent u het beste geholpen?"
"Ook bieden we producten aan die u ondersteunen bij uw zelfstandigheid. Zo kunt u personenalarmering regelen via de ledenvereniging. Dan kunt u met een klein apparaatje om uw hals of pols waarschuwen, bijvoorbeeld als u bent gevallen. Met zo'n systeem heeft u hulp achter de hand én kunt u zelfstandig blijven wonen.”

Aanbod verbeteren

“We werken er hard aan om ons aanbod van informatie en producten te verbeteren. Dat wil zeggen: uitbreiden, moderniseren en nog beter afstemmen op de wensen van onze leden. Dat doen we in samenwerking met zorgorganisaties zoals Icare, Evean en Zorggroep Meander, en met Zorgcentrale Noord, De Trans en GGZ Drenthe.”

Klantbeoordelingen en keurmerk

“Om voor u de keuze uit alle mogelijkheden gemakkelijker te maken, gaan we binnenkort klantbeoordelingen bij onze informatie en producten laten zien. Wat vinden andere gebruikers ervan? Ook onderzoeken we of we een eigen keurmerk kunnen inzetten. Zodat u dus ook ziet welke mogelijkheid volgens ons de beste oplossing is.”

Community’s ondersteunen

“Verder kunnen we veel betekenen voor mensen die zich organiseren om voor elkaar te zorgen of om elkaar te steunen. We willen ervaring opdoen met dit soort community's in Veendam, Emmen, Zwolle en Purmerend. Stuk voor stuk prachtige initiatieven die mensen helpen om langer zelfstandig te leven en zelfredzaam te zijn. Maar het kan ook gaan om zorgcorporaties: lokale netwerken van mensen die zelf de zorg organiseren die ze nodig hebben.”
“Als ledenvereniging gaan we dit soort community’s ondersteunen met producten en diensten van onder andere Alleszelf, het Ouderenfonds en MEE. Bijvoorbeeld met een sociale kaart: een overzicht van organisaties voor hulpverlening en zorg in hun omgeving. Of met een set handvatten hoe je zaken juridisch en fiscaal organiseert.”

Website

“Veel van wat wij voor u doen, doen we via onze website. Daar vindt u ondersteunende informatie en kunt u producten bestellen met ledenkorting. Afgelopen najaar hebben we de website vernieuwd, een grote stap vooruit. Maar we gaan verder. We zetten er regelmatig nieuwe informatie op. Ook gaan we de website steeds beter afstemmen op uw persoonlijke wensen en behoeften. Zodat u díe mogelijkheden gepresenteerd krijgt waarmee u echt geholpen bent. Daarmee maken we het voor u gemakkelijker om te kiezen.”

Ledenconsulent

“Komt u er op de website niet helemaal uit, dan kunt u ons altijd bellen: 24 uur per dag, 7 dagen per week. U krijgt dan een ledenconsulent aan de lijn met wie u uw vraag of probleem bespreekt. Als u buiten kantooruren belt, bellen we u zo snel mogelijk terug."
"De ledenconsulent helpt u aan de telefoon verder met een persoonlijk advies of regelt wat u nodig heeft. Bijvoorbeeld dat u elke dag een goede warme maaltijd krijgt thuisbezorgd. En binnenkort kunnen we u ook de weg wijzen naar de community die het meest voor u kan betekenen.”

Zelfredzaam leven

“Bij alles wat we doen, staat het contact met u centraal. Dat willen we steeds persoonlijker maken, ook online. Zodat we nóg scherper kunnen inspelen op uw wensen en behoeftes. En dat alles met het doel om u te ondersteunen om een zelfstandig en zelfredzaam leven te leiden.”

Chatten

Chat met onze