Luisterend oor aan de telefoon

Telefonisch contact voor gezelligheid of veiligheid
Heb je behoefte aan een luisterend oor? Pieker je of heb je een vraag over corona. Maar weet je niet wie je kunt bellen of wil je je niet opdringen? Dan is telefonische hulp een uitkomst. Voor een gezellig praatje of het bespreken van een probleem, er is altijd een telefoondienst die past.

Hulplijn

Zo werkt een hulplijn

De vrijwilligers van een hulplijn zijn bereikbaar voor een praatje, een vraag, een gezellig babbeltje wanneer het even tegenzit of bij nood.

Welke hulplijnen zijn er?

• ANBO hulplijn
    Als je een vraag hebt over het coronavirus, zorgen hebt of een praatje wilt maken kun je bellen met de hulplijn. De medewerkers van de ANBO zitten voor je klaar en luisteren naar je. In het weekend kun je ook bellen. 0348 - 46 66 66
  • Zilverlijn van het Ouderenfonds
    Zilverlijn is een gratis belservice van het Nationaal Ouderenfonds. Iedereen kan zich aanmelden. U wordt dan regelmatig gebeld door een Zilverlijn vrijwilliger, voor een goed gesprek of een luisterend oor. Vertrouwelijk, kosteloos en vrijblijvend. Aanmelden kan telefonisch 0800 - 1325 (gratis nummer) of online bij het Ouderenfonds. U wordt binnen 14 dagen teruggebeld.
  • Het Rode Kruis heeft een telefonische hulplijn voor kwetsbare mensen. Voor als je zelf een luisterend oor nodig hebt of iemand kent die dat nodig heeft.
  • MIND Korrelatie
    Heeft u een psychische hulpvraag en weet u niet waar u terechtkunt? Bij MIND Korrelatie zitten professionele hulpverleners voor u klaar. Deze hulplijn is er voor eenmalig contact bij psychische vragen en geeft advies, informatie en verwijst door naar de juiste instantie. De hulplijn is van maandag tot vrijdag tussen 9.00-18.00 uur bereikbaar. Bel 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut).
  • Kindertelefoon
    De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten. Ze kunnen anoniem hun verhaal kwijt aan een getrainde vrijwilliger. Bel gratis en anoniem 0800 – 0432. Of kijk op de website van de Kindertelefoon.

Telefooncirkel

Wilt u graag dagelijks aan iemand laten weten hoe het met u gaat? Zodat er hulp ingeschakeld kan worden wanneer dat nodig is? Dat kan met een telefooncirkel.

Zo werkt een telefooncirkel

Een telefooncirkel is een groep mensen die elkaar belt om te weten of alles goed gaat. De cirkel bestaat meestal uit 6 tot 8 personen. Zij bellen dagelijks kort met elkaar. Een vrijwilliger van de organisatie waar u zich bij heeft aangemeld is het startpunt. Zij belt de eerste deelnemer. Die belt weer de volgende op de lijst en zo verder. Krijgt iemand geen contact, dan wordt dit gemeld bij de vrijwilliger die actie onderneemt. Iemand kan bijvoorbeeld naar het toilet zijn, maar ook op de grond liggen na een valpartij.

Welke telefooncirkels zijn er?

• Telefooncirkel van Humanitas
    Woont u alleen? Dan kunt u meedoen aan de telefooncirkel van Humanitas. U maakt deel uit van een vaste groep en een vrijwilliger van Humanitas coördineert de cirkel. U geeft een sleutelfiguur op die bij geen gehoor ingeschakeld wordt. Meedoen is gratis, u betaalt alleen het telefoontje dat u zelf doet. De telefooncirkel wordt aangeboden in Amsterdam/Diemen, Noord-Kennemerland, Borger-Odoorn/Emmen en Zwolle. Kijk op de website van Humanitas voor meer informatie en om u aan te melden.
  • Contactcirkel van het Rode Kruis
    De Contactcirkel is een groep van 6 mensen die elke dag, op hetzelfde tijdstip, kort contact hebben met elkaar. Wie deelneemt belt elke dag de volgende deelnemer in de cirkel, tot de cirkel rond is. Neemt iemand de telefoon niet op, dan schakelt een vrijwilliger van het Rode Kruis hulp in. Zo bent u in een noodsituatie nooit langer dan 24 uur zonder hulp. Deelnemen is gratis. In Nederland heeft het Rode Kruis 21 districten, welke bestaan uit 141 locaties. Kijk op hun website of er bij u in de buurt een contactcirkel is. Of bel voor meer informatie 070 - 44 55 678.
  • Hulp in uw gemeente
    In verschillende gemeenten hebben lokale organisaties een belservice opgezet, al dan niet tegen betaling. Informeer dus ook bij uw gemeente of het wmo-loket naar mogelijkheden.
  • Sensoor - de Landelijke Luisterlijn
    Sensoor is een telefoondienst die u dag en nacht kunt bellen voor een (anoniem) vertrouwelijk gesprek. Bel 0900 – 07 67 (kosten: 5 cent per minuut plus uw eigen gesprekskosten). U kunt ook lokaal bellen met de Sensoor luisterlijn, dan betaalt u alleen uw eigen gesprekskosten.

Andere vormen van hulp

• Vervangende mantelzorg
    Vindt u het fijn als er iemand bij u thuis komt voor een praatje, kop thee of bijvoorbeeld een spelletje? Maak dan voordelig kennis met Vervangende mantelzorg van de ledenvereniging. U betaalt voor 2 uur hulp overdag € 20,- en voor 2 uur ’s avonds of ’s nachts € 39,-. Daarna kunt u bepalen of u vaker Vervangende mantelzorg wilt gebruiken.
  • Alleszelf
    Op de website van Alleszelf vindt u een overzicht van diverse (lokale) organisaties die gezelschap en begeleiding bieden. Met hulp van de checklist maakt u een keuze wat u zoekt. Zo kunt u zoeken op diensten en activiteiten, tarieven  en bijvoorbeeld of de medewerkers die helpen geschoold zijn.
  • Ledenconsulent
    Heeft u behoefte aan meer sociaal contact en wilt u weten wat er bij u in de buurt te doen is aan gezellige activiteiten? De ledenconsulent zoekt graag samen met u naar ontmoetingsmogelijkheden. U kunt haar bellen via 088 - 383 20 00 of e-mailen via service@ledenvereniging.nl  Heeft u een uitgebreide vraag, bijvoorbeeld over eenzaamheid? Dan komt de ledenconsulent ook op huisbezoek om oplossingen met u te bespreken. Als lid kunt u gratis gebruikmaken van het huisbezoek.