Makkelijker mantelzorgen met digitale hulpmiddelen

Handige apps, websites en producten
Mantelzorgen kost veel tijd. Gelukkig zijn er steeds meer handige apps, websites en apparaten om het je wat makkelijker te maken.

Gratis apps om zorg te delen

Deel je de zorg voor een naaste samen met andere familieleden en professionele hulpverleners? Dan is het handig om gebruik te maken van een gezamenlijke, digitale agenda. Er zijn speciale apps voor mantelzorgers die daarnaast nog andere handige functies hebben, zoals chatten en documenten met elkaar delen.

Voorbeelden van gratis apps voor mantelzorgers

Bekijk het overzicht van MantelzorgNL van alle gratis apps voor mantelzorgers.

Mantelzorgen op afstand: beeldbellen

Beeldbellen is een ideale manier om elkaar op afstand te zien en spreken. Kan je naaste niet overweg met een smartphone, tablet of computer? Ook daarvoor zijn oplossingen.

Komp: beeldbellen met 1 knop

Komp is een beeldscherm met slechts één bedieningsknop. Je belt je naaste via een app op je smartphone of tablet. Die zie en hoor je met slechts één druk op de knop. Foto’s en berichten versturen kan ook.

Compaan: ‘oma-proof’ tablet

De tablet van Compaan is speciaal gemaakt voor mensen die een gewone tablet of computer te ingewikkeld vinden. Via het speciale Compaan Portaal kun je onder meer beeldbellen, medicijnherinneringen instellen voor je naaste en snel checken of alles in orde is.

Memory Lane: slim fotolijstje

De tablet van Memory Lane ziet eruit als een fotolijstje. Hij bevat onder meer een duidelijke agenda die meldingen doet van belangrijke gebeurtenissen, een slim fotoalbum en beelden en muziek van vroeger. Beeldbellen met familieleden kan ook.

Mantelzorgen op afstand: persoonsalarmering

Makkelijker mantelzorgen met digitale hulpmiddelen - Persoonsalarm Smart - naasteWoont je vader of moeder alleen thuis en ben je daar ongerust over? Met Persoonsalarm Smart houd je op afstand in de gaten of alles goed gaat. Slimme sensoren in huis registreren bewegingen. Bijvoorbeeld wanneer je vader of moeder opstaat, de deur uitgaat en weer thuiskomt. Is er een aanwijzing dat iets niet goed gaat? Bijvoorbeeld de koelkast die de hele dag dicht blijft? Dan krijg je een melding op uw smartphone.

Als lid krijg je hoge korting op Persoonslarm Smart.

Apps voor mensen met dementie

Er bestaan verschillende apps en websites die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen met dementie en hun naasten.

Dementiegame

Via dit interactieve spel krijg je meer kennis, begrip én tips over de ziekte dementie. De app brengt je bovendien in contact met lotgenoten. Speel het spel op je computer via de website dementiegame.nl of download de app:

Button Google Play Apple App Store

Dementie en herinneringen

De app Dementie en herinneringen helpt mensen met dementie om fijne herinneringen op te halen met behulp van liedjes, foto’s en filmpjes van vroeger.

Button Google Play Apple App Store

Chatten