Makkelijker mantelzorgen met digitale hulpmiddelen

Handige apps, websites en producten
Mantelzorgen kost veel tijd. Gelukkig zijn er steeds meer handige apps, websites en apparaten om het u wat makkelijker te maken.

Gratis apps om zorg te delen

Deelt u de zorg voor een naaste samen met andere familieleden en professionele hulpverleners? Dan is het handig om gebruik te maken van een gezamenlijke, digitale agenda. Er zijn speciale apps voor mantelzorgers die daarnaast nog andere handige functies hebben, zoals chatten en documenten met elkaar delen.

Voorbeelden van gratis apps voor mantelzorgers

Bekijk het overzicht van MantelzorgNL van alle gratis apps voor mantelzorgers.

Mantelzorgen op afstand: beeldbellen

Beeldbellen via WhatsApp, FaceTime of Skype is een ideale manier om elkaar op afstand te zien en spreken. Kan uw naaste niet overweg met een smartphone, tablet of computer? Ook daarvoor zijn oplossingen.

Komp: beeldbellen met 1 knop

Komp is een beeldscherm met slechts één bedieningsknop. U belt uw naaste via een app op uw smartphone of tablet. Die ziet en hoort u met slechts één druk op de knop. Foto’s en berichten versturen kan ook.

Compaan: ‘oma-proof’ tablet

De tablet van Compaan is speciaal gemaakt voor mensen die een gewone tablet of computer te ingewikkeld vinden. Via het speciale Compaan Portaal kunt u onder meer beeldbellen, medicijnherinneringen instellen voor uw naaste en snel checken of alles in orde is.

Memory Lane: slim fotolijstje

De tablet van Memory Lane ziet eruit als een fotolijstje. Hij bevat onder meer een duidelijke agenda die meldingen doet van belangrijke gebeurtenissen, een slim fotoalbum en beelden en muziek van vroeger. Beeldbellen met familieleden kan ook.

Mantelzorgen op afstand: persoonsalarmering

Makkelijker mantelzorgen met digitale hulpmiddelen - Persoonsalarm Smart - naasteWoont uw vader of moeder alleen thuis en bent u daar ongerust over? Met Persoonsalarm Smart houdt u op afstand in de gaten of alles goed gaat. Slimme sensoren in huis registreren bewegingen. Bijvoorbeeld wanneer uw vader of moeder opstaat, de deur uitgaat en weer thuiskomt. Is er een aanwijzing dat iets niet goed gaat? Bijvoorbeeld de koelkast die de hele dag dicht blijft? Dan krijgt u een melding op uw smartphone.

Als lid krijgt u fikse korting op Persoonslarm Smart.

Apps voor mensen met dementie

Er bestaan verschillende apps en websites die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen met dementie en hun naasten.

Dementiegame

Via dit interactieve spel krijgt u meer kennis, begrip én tips over de ziekte dementie. De app brengt u bovendien in contact met lotgenoten. Speel het spel op uw computer via de website dementiegame.nl of download de app op uw iPhone, iPad of Android-toestel

Dementie en herinneringen

De app Dementie en herinneringen helpt mensen met dementie om fijne herinneringen op te halen met behulp van liedjes, foto’s en filmpjes van vroeger.
Download de app op uw iPhone, iPad of Android-toestel.

Meer over