Zo raak je niet zo gauw overbelast als mantelzorger

Verlies jezelf niet in de zorg voor een ander
Als je voor iemand anders zorgt, kun je daar helemaal in opgaan. Je verliest jezelf steeds een beetje meer. Totdat je merkt dat je te ver bent gegaan. Hoe voorkom je dat je overbelast raakt als mantelzorger? We geven je 6 tips.

6 tips om overbelasting te voorkomen

1. Deel je zorgen

Als je taken uitbesteedt, houd je tijd over voor jezelf. En het voelt minder alsof je er helemaal alleen voor staat. Je kunt hulp vragen aan familieleden, vrienden of andere bekenden. Voel je je eenzaam, dan kan contact met andere mantelzorgers helpen. Zij begrijpen jouw situatie en geven je steun. Lotgenoten bij jou in de buurt kun je ook vinden via MantelzorgNL.

2. Durf hulp te vragen

Een beroep doen op een ander is lastig. Omdat je dan moet toegeven dat je het niet alleen redt en anderen zien hoe jij je echt voelt. Omdat je niemand tot last wilt zijn of bang bent dat mensen iets terug verwachten. Maar meestal zijn mensen juist blij als ze iets kunnen doen. Laat je omgeving weten dat je hulp nodig hebt.

3. Sta stil bij hoe je de zorg ervaart

Het is goed om zo nu en dan stil te staan bij je situatie. Door erover te praten met iemand die je vertrouwt. Of door op te schrijven hoe je je zorgtaken ervaart. Zet op een rij wat je goed vindt gaan en welke problemen je tegenkomt. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben blij dat ik wat terug kan doen’ maar ‘Ik moet altijd sterk zijn en doorzetten en moet er helemaal voor de ander zijn’. Door jouw situatie rustig en bewust te overdenken, krijg je inzicht in hoe je je voelt. En of de zorg te zwaar voor je wordt.

4. Werk samen met zorgprofessionals

In de zorg voor een ander werk je vaak samen met professionele zorgverleners. Van de thuiszorg, het ziekenhuis of een andere instelling. Goed afstemmen wie wat doet en hoe je elkaar kunt aanvullen, verlicht de zorg. Vraag om informatie als je iets niet weet of kan. En vertel zorgverleners wat zij moeten weten over jouw naaste.

Vraag of gemaakte afspraken vastgelegd kunnen worden in een zorgplan. Zo is en blijft duidelijk welke zorg de professionals geven en wat jouw taken zijn.

5. Bewaak je grenzen

De druk op jou als mantelzorger kan in de loop van de tijd groeien doordat de zorg zich beetje bij beetje uitbreidt. Je kunt dan zonder het door te hebben over je grens gaan. Jouw persoonlijke grenzen kennen en bewaken is belangrijk. Sta stil bij wat je wel en niet prettig vindt en hoever je wilt gaan in de zorg voor je naaste. Geef aan als iets of iemand jouw grens voorbijgaat. ‘Nee’ zeggen mag. Jouw normen en waarden doen ertoe en jij hebt recht op respect van je naaste.

Jouw grenzen kunnen op verschillende manieren overschreden worden:

• Psychisch: je naaste vraagt te veel van jou en manipuleert je om hulp te geven die je niet kan of wil geven.
  • Lichamelijk: de zorg is fysiek te zwaar voor jou.
  • Verbaal: je naaste kwetst jou met ongewenste opmerkingen.
  • Materieel: je naaste gebruikt zonder te vragen jouw spullen of beschadigt ze.

Vind je het lastig om jouw grenzen aan te geven? Probeer er dan achter te komen wat je tegenhoudt. En bespreek dit met een vriend, vriendin of familielid of vraag de ledenadviseur om advies: 088 - 383 20 00.

6. Zorg dat je weer energie krijgt

Mantelzorg is topsport. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je het even niet meer ziet zitten. Wel is het belangrijk dat je snel weer uit deze situatie komt. Doe net als de topsporter en:

• Eet gezond en gevarieerd
  • Beweeg voldoende
  • Zoek momenten van ontspanning

Je zult zien dat je weer energie krijgt om er tegenaan te kunnen.