Onderzoek: ruim 85% mantelzorgers loopt vergoedingen mis

Let op mantelzorgvergoeding als u een zorgverzekering kiest

Wist u dat er een mantelzorgvergoeding bestaat? Meer dan 85% van de mantelzorgers is hiervan niet op de hoogte. Dit blijkt uit onderzoek van Mezzo, de landelijke vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligerszorg. De ledenvereniging heeft collectieve afspraken met 4 verzekeraars die mantelzorgvergoedingen aanbieden.

Mantelzorgvergoeding weinig bekend

Uit het onderzoek blijkt ook dat maar 12 procent van de ondervraagden bewust kiest voor een zorgverzekering met mantelzorgvergoeding. En veel mensen die dit wel in hun verzekering hebben, weten dit niet.

Gemeente of zorgverzekeraar?

Waarom maken zo weinig mantelzorgers hier gebruik van? Eén op de vier ondervraagden weet niet voor welke vergoeding ze bij de gemeente moeten zijn, of bij de zorgverzekeraar. Ze voelen zich vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Dat zorgt voor frustratie en extra regelwerk. Mezzo vraagt gemeenten en zorgverzekeraars  om samen een oplossing te zoeken voor mantelzorgers.

Vergoeding voor mantelzorgers

Nieuw dit jaar: van een aantal zorgverzekeraars krijgt u nu als mantelzorger een standaard vergoeding. Deze kunt u gebruiken als het u bijvoorbeeld even te veel wordt voor vervangende zorg. Of als u een cursus wilt volgen, of wat extra hulp kunt gebruiken, van bijvoorbeeld een mantelzorgmakelaar.

Bespaar honderden euro’s

Bent u mantelzorger en verwacht u dit volgend jaar ook nog te zijn? Houd hier rekening mee met het kiezen van uw zorgverzekering. U bespaart al snel honderden euro’s.

Uw voordeel als lid

De ledenvereniging heeft voor u collectieve afspraken met 4 grote verzekeraars gemaakt. Bekijk hier de voordelen en vergoedingen voor u als mantelzorger.

Wat het Zilveren Kruis Vitaal pakket vergoedt:

• Hulp bij mantelzorg ‘2 sterren’: vergoeding van € 750,-
  • Hulp bij mantelzorg ‘3 sterren’: vergoeding van € 1000,-
  • Leden van de ledenvereniging ontvangen nog € 250,- extra vergoeding op bovenstaande. Hulp bij mantelzorg ‘4 sterren’: vergoeding van € 1250,-
  • Vervangende mantelzorg
  • Tijdelijke hulp door het overnemen van regeltaken op het gebied van zorg, welzijn en financiën
  • Mantelzorginstructies, mantelzorgcoaching, mantelzorgcursussen

Speciaal voor leden: € 250,- extra vergoeding op bovenstaande pakketten van Zilveren Kruis

Wat de aanvullende verzekering van Menzis vergoedt:

• ExtraVerzorgd 2: vervangende mantelzorg (maximaal 15 dagen per kalenderjaar), mantelzorgers arrangement (maximaal 6 dagen, tot maximaal € 125,- per dag), mantelzorgmakelaar (maximaal € 350,- per twee kalenderjaren), mantelzorgcursussen (maximaal € 100,- per kalenderjaar)
  • ExtraVerzorgd 3: vervangende mantelzorg (maximaal 15 dagen per kalenderjaar), mantelzorgers arrangement (maximaal 6 dagen, tot maximaal € 125,- per dag), mantelzorgmakelaar (maximaal € 350,- per twee kalenderjaren), mantelzorgcursussen (maximaal € 150,- per kalenderjaar)

Wat de aanvullende verzekering van Univé vergoedt:

• Aanvullend goed: mantelzorgmakelaar (€ 250,- per jaar), mantelzorgcursussen (maakt deel uit van het preventiebudget), vervangende mantelzorg (5 dagen)
  • Aanvullend beter: mantelzorgmakelaar (€ 500,- per jaar), mantelzorgcursussen (maakt deel uit van het preventiebudget), vervangende mantelzorg (10 dagen)
  • Aanvullend best: mantelzorgmakelaar (€ 750,- per jaar), mantelzorgcursussen (maakt deel uit van het preventiebudget), vervangende mantelzorg (15 dagen)

Speciaal voor leden: vanuit de Thuiszorgpolis 15, 20 of 25 dagen extra vervangende mantelzorg bovenop de reguliere vergoeding

Wat de aanvullende verzekering van De Friesland Zorgverzekeraars vergoedt:

• AV Extra: Mantelzorgmakelaar (€  500,- per kalenderjaar)
  • AV Optimaal: Mantelzorgmakelaar (€ 750,- per kalenderjaar), mantelzorgvervanging maximaal (21 dagen per kalenderjaar)

Meer ledenvoordeel

Benieuwd naar de andere voordelen die de ledenvereniging biedt?

Bekijk de voordelen van het lidmaatschap