Mary (85) gaat al tien jaar elk weekend naar de camping

'Heb het altijd erg naar m'n zin, ben nooit alleen'
Lid Mary (85) gaat al zo'n tien jaar elk weekend naar de camping. Daarvoor bezocht ze jarenlang verschillende plekken in Europa, met een tent en caravan. Ze vertelt waarom ze zo dol is op kamperen en wat haar favoriete vakantiebestemmingen zijn.

Mary raadt kamperen iedereen aan

De smaak te pakken

Mary ging voor het eerst kamperen in 1956, samen met haar toenmalige vriend. “We reisden toen rond met een tentje”, vertelt ze. “We hadden de smaak al snel te pakken, en we gingen voor een grotere tent. Uiteindelijk namen we er twee mee; een grote en een kleinere. In 1963 ging ik voor het eerst kamperen met een caravan. Dat was met mijn man en kinderen. Een caravan vind ik dan ook het fijnste. Het is wat minder gedoe dan met een tent.”

Mooie herinneringen

“Sindsdien hebben we op veel plekken gekampeerd. Van de Noordkaap tot het meest zuidelijke punt van Portugal. Noem een land in Europa, en wij zijn er geweest”, aldus Mary. Wat haar favoriete bestemmingen waren? “De Noordkaap en Turkije. De Noordkaap is een hele belevenis. Daar blijft het een periode namelijk dag en nacht licht. Dus dan zie je de zon ’s avonds ondergaan in het water, en komt-ie direct daarna weer op. Turkije vond ik gewoon een mooi land. Met een prachtige natuur, waar je allerlei exotische dieren kunt zien. Heel bijzonder.”

Elk weekend naar de camping

Inmiddels kampeert Mary al zo'n tien jaar vooral in Nederland. Ze ging na het overlijden van haar man, zeven jaar geleden, vaak op wandel-, fiets- of spelletjeskamp. Nu heeft ze een fijne, vaste plek gevonden. “Ik sta met een grote caravan op een vaste campingplaats. Daar ga ik elk weekend naartoe. Meestal rijd ik vrijdagochtend weg en ga weer naar huis als ik daar zin in heb. Ik heb het altijd heel erg naar mijn zin op de camping. Heb daar drie vriendinnen waarmee ik koffiedrink, boodschappen doe en naar de hei of de markt ga. Ik ben er nooit alleen. Als ik ergens hulp bij nodig heb, staat er altijd iemand voor me klaar.”

“Ik kan me voorstellen dat kamperen je niets lijkt, als je altijd in hotels hebt geslapen. Toch raad ik iedereen aan om het eens te proberen. Je hebt veel vrijheid, ziet unieke plekken en ontmoet snel de lokale bevolking. Dus ik zou zeggen: begin eens met het huren van een tent of caravan. Dan kun je kijken of het iets voor je is!”