Zomerse drankjes zonder alcohol

Mocktails zijn hot!
Gun jezelf een ontspannen genietmomentje met een virgin cocktail, ofwel een mocktail! Een goede mocktail is minstens zo lekker als een cocktail. Het grote verschil: in een mocktail zit geen alcohol. Dat maakt ’m een stuk gezonder. Lees onze eenvoudige tips voor een verfrissend drankje.

Tips voor verfrissende mocktails

Een verfrissende gin-tonic, mojito of Cosmopolitan op een zomerse dag is heerlijk. Maar soms wil je liever geen alcohol drinken. Gelukkig bestaan van allerlei bekende cocktails alcoholvrije varianten. Deze drankjes zonder alcohol heten mocktails. Je maakt ze gemakkelijk zelf, maar ook bij steeds meer cafés en cocktailbars staan ze op de kaart. Verrassende smaakcombinaties van vers fruit en kruiden maken ze net zo lekker als cocktails.

Smaak zonder suiker

Veel mocktailrecepten bevatten wel vruchtensapjes en veel suiker. Maar door te experimenteren met verschillende vruchten en kruiden kun je ook veel smaak toevoegen zonder de berg suiker. Om een gezondere mocktail te maken is het belangrijk om te zoeken naar een goede balans van sterke smaken. Experimenteer eens door aan een zoete smaak iets zuurs of bitters toe te voegen. Probeer bijvoorbeeld zure vruchten, zoals citrus, veenbessen of tamarinde.

Frisse bubbels

Koolzuur maakt je drankje lekker verfrissend. Er zijn verschillende apparaten waarmee je zelf bruiswater maakt in verschillende bubbelsterktes. Zoals de SodaStream. Handig en bovendien beter voor de planeet, want je hoeft geen plastic flessen meer te kopen. Speciaal voor de SodaStream zijn er verschillende mocktailsiropen te koop, van Pink Mojito tot Italian Spritz. Daarmee heb je al meteen een basis voor heerlijke alcoholvrije drankjes.

Creatief met kruiden en fruit

Kruiden in combinatie met fruit zorgen ervoor dat een mocktail verrassender smaakt dan een glas vruchtensap of frisdrank. Stamp, pers of rasp ze in je drankje. Probeer bijvoorbeeld eens grapefruit met rozemarijn. Of sinaasappel met koriander. Of voeg eens wat groente of een paar peperkorrels toe. Vind hier recepten voor gezonde mocktails met fruit en kruiden.

Een beetje inspiratie

Geen idee welke mocktail je wilt maken? In het boek 100 Mocktails; 0% alcohol, 100% smaak, staan honderd verrassende mocktailrecepten. Zoet, zuur, vegan, romig: voor ieder wat wils. Handig: het boek bevat de recepten van vijftien basissiropen en vijf limonades waarmee je zelf creatief aan de slag kunt. Zelfgemaakt is lekkerder én gezonder dan kant-en-klaar.

Maak je mocktail nog mooier

• Gebruik zoveel mogelijk verse ingrediënten van het seizoen.
  • Gebruik mooie glazen: de presentatie is al de helft van het plezier.
  • Vergeet de garnering niet. Een simpel krulletje citroenschil, schijfje komkommer of fruit aan een cocktailprikker maakt een mocktail helemaal af.

Tip: Geen tijd of zin om zelf aan de slag te gaan? Verwen jezelf met een zomers drankje bij een leuk café of restaurant, lekker voordelig in onze voordeelshop.