Zwemmen? Goed bezig!

Gezond voor iedereen.
Fietsen in het water, baantjes zwemmen, fitness in het water. De zwemsport biedt u veel mogelijkheden.

Heerlijk. De buiten zwembaden zijn weer open. Maar of u nu binnen of buiten zwemt, in een meertje of een plas, zwemmen is altijd gezond. Voor iedereen:

• Weinig kans op blessures. In het water bent u gewichtloos, uw spieren en gewrichten worden bijna niet belast.
  • Goed voor hart en longen. U wordt er fit van en bouwt conditie op.
  • Door de bewegingen in het water rekt u uw spieren, zo blijft u leniger.
  • Medische klachten? Ook dan is zwemmen mogelijk en goed voor het herstel.
  • Water werkt ontspannend en kan helpen slaapproblemen te verminderen.
  • Baantjes zwemmen helpt bij afvallen. Het is een duursport en daarmee verbrandt u calorieën.
  • In het zwembad bent u nooit alleen. Zwem gezellig met anderen, misschien vindt u er een zwemmaatje.
  • Druk in het hoofd of gestrest? Ga zwemmen!
  • Geschikt voor elk niveau en voor jong en oud.

Zwemvereniging

Zwemt u liever met vaste zwemmaatjes? Informeer dan eens bij een vereniging. Voordeel is dat u dan verschillende zwemsporten kunt uitproberen. Maak bijvoorbeeld kennis met waterpolo, schoonspringen, wedstrijd zwemmen of synchroonzwemmen. Kies wat bij uw interesse en conditie past. Er zijn in Nederland ongeveer 450 zwemverenigingen. Grote kans dat er een bij u in de buurt zit. Vraag bij het zwembad welke zwemsporten er mogelijk zijn.

Voor alle leeftijden

Peuter, kleuter, senior… Zwemmen is voor iedereen. In veel zwembaden worden activiteiten georganiseerd voor verschillende leeftijden. Zo kunt u als ouder met uw baby zwemmen en zijn er uurtjes speciaal voor uw peuter of kleuter. Maar ook voor volwassenen en senioren zijn er steeds meer activiteiten te doen. Zo kunt u meedoen aan aquarobics, aquajogging, aquacycling of aquafitness voor 55-plussers.

Binnen of buiten

Zin om te zwemmen? Kijk welke zwembaden er in uw buurt zijn en wanneer ze open zijn. Op de website Waar gaan we zwemmen? vindt u een overzicht van alle binnen- en buitenzwembaden in Nederland.

Check de kwaliteit

Zwemmen in een meertje of plas? Van 1 mei tot 1 oktober vindt u de waterkwaliteit van plassen en meren in Nederland op de website zwemwater.nl. Zoek op de naam van de zwemplek of voer een postcode in. U krijgt dan een overzicht met alle zwemplekken in de buurt. U vindt er ook praktische informatie over de zwemplek. Zoals of er parkeerplaatsen of toiletten zijn, of u er iets kunt eten en bijvoorbeeld of uw hond mee mag.

Vergoeding zorgverzekering

Zwemt u om medische redenen, bijvoorbeeld door ziekte of herstel na een operatie? Het kan zijn dat uw aanvullende zorgverzekering een bedrag vergoedt. Kijk in uw polisvoorwaarden of u iets vergoed krijgt of neem contact op met uw zorgverzekeraar.