Geestelijk vitaal:
zo doe je dat

Pieker je vaak of ben je angstig? Of ben je soms wat vergeetachtig? Met de tips en cursussen van Espria Ledenvereniging blijf je geestelijk vitaal. En zit je lekker in je vel.

Houd je brein gezond

Wist je dat je mentaal fit blijft door spelletjes en puzzels te doen? Het prikkelt je brein en zorgt voor een beter geheugen. Bekijk 5 manieren om je brein fit te houden. Je kunt elke dag hersengymnastiek doen. Dit zijn vaak simpele oefeningen en leuke bezigheden. Deze zorgen ervoor dat je geheugen en concentratie in orde blijven.

Yoga

Met yoga sla je twee vliegen in een klap. Want door aan yoga te doen, blijf je lichamelijk en mentaal fit. Van yoga krijg je soepele spieren en breng je je lichaam en geest in balans. Zelfs als je niet goed ter been bent, kun je yoga doen. Bijvoorbeeld stoelyoga. Bij deze vorm doe je veel oefeningen zittend.

Vervelen is niet zo vervelend

Je dagenlang vervelen is niet goed voor je. Maar je zo af en toe eens even een uurtje vervelen? Maak je daar niet druk om. Je geeft je hersenen rust als je even helemaal niets doet. Daarna ben je creatiever en vrolijker. Verveel je dus af en toe eens. Leg je smartphone weg, zet de televisie uit en staar een uurtje voor je uit.

Weg met je dip

Mentaal fit zijn, is niet vanzelfsprekend. Ben je somber, gestrest of slaap je slecht? Bekijk 7 tips om af te rekenen met je dip en mentaal fit te worden. Zo helpen structuur, beweging en positiever denken je van je negatieve gedachten af. Ben je vaak angstig? Of bang voor kritiek? Lees wat je kunt doen bij angst en paniek.