'Een belangrijk signaal is wat wij het onderbuikgevoel noemen'

Zo herken je dementie
Iedereen vergeet wel eens wat. Wanneer moet je je zorgen maken? Ledenadviseur Paula Schoon geeft advies.

Het begin van dementie

Ledenadviseur Paula Schoon: “Wij horen regelmatig: 'Mijn vader vergeet vaak dingen, moet ik mij zorgen maken?' Maar vergeetachtigheid overkomt iedereen, dat betekent nog niet dat iemand dementie heeft.
Op de signalenkaart van Alzheimer Nederland staan tien signalen. Vaak hoef je pas aan dementie te denken als er meerdere van toepassing zijn. Een belangrijk signaal is wat wij het onderbuikgevoel noemen. Dat gevoel dat zegt: hier is meer aan de hand.”

Bang voor de diagnose

“We zien dat mensen het in zo’n situatie moeilijk vinden om een vervolgstap te zetten. Zowel als ze bezorgd zijn over zichzelf als over een naaste. Ze weten niet welke invloed het zal hebben op hun leven. Ze zijn ook bang dat er gelijk een diagnose gesteld wordt en een deel van hun leven of dat van de ander wordt afgepakt. Dat hoeft niet zo te zijn. Soms duurt een beginfase van dementie een lange tijd. Dit verschilt per persoon en ziektebeeld. Wanneer er een onderbuikgevoel is, kun je ons altijd bellen. Wij kunnen goed luisteren naar de zorgen en meedenken over vervolgstappen.”

Hulp en begeleiding

“Je kunt natuurlijk naar de huisarts gaan als dat goed voelt. Wat ook een optie is, is het inschakelen van een casemanager dementie. Hiervoor is niet altijd een diagnose nodig. Deze persoon kan jou en je naasten vanaf het begin helpen en begeleiden in het hele proces. De casemanager is er ook als je vragen hebt als bezorgde naaste. Bijvoorbeeld als je niet weet hoe je het bespreekbaar kunt maken met je partner of je omgeving. Blijf er vooral niet alleen mee rondlopen.”

Workshop ‘Hoe herken je dementie?’

Als ledenvereniging zijn we er voor iedereen. Ook als je dementie hebt, willen we je zo goed mogelijk kunnen helpen. Dat leerden onze professionals tijdens de training Samen dementievriendelijk van Alzheimer Nederland. Alle collega’s op de foto hebben de training succesvol afgerond. Gefeliciteerd! Ook Tim en Ton, onze contacthonden van Stichting BLIJF, waren erbij.

Deze training is gratis en voor iedereen beschikbaar. Je volgt ‘m op samendementievriendelijk.nl.

De tien meest voorkomende symptomen van dementie

1. Vergeetachtigheid
  2. Problemen met dagelijkse handelingen
  3. Vergissingen met tijd en plaats
  4. Taalproblemen
  5. Kwijtraken van spullen
  6. Slecht beoordelingsvermogen
  7. Terugtrekken uit sociale activiteiten
  8. Veranderingen in gedrag en karakter
  9. Onrust
  10. Problemen met het zien

Signalenkaart dementie

Dementie verloopt in fases. Daarom is het fijn als je de tien signalen kunt herkennen.