Omgaan met eenzaamheid

Hoe doet u dat?
Voelt u zich eenzaam? Daar is iets aan te doen.

1 miljoen mensen zijn eenzaam

Het is misschien een schrale troost, maar in Nederland voelen 1 miljoen mensen zich eenzaam. 200.000 van hen voelen zich extreem eenzaam. Eenzaamheid bij ouderen komt veel voor. Gescheiden mannen en vrouwen tussen de 50 - 64 jaar lopen een grote kans op eenzaamheid. Van deze groep voelt één op de vier zich erg eenzaam. Ouderdom op zich is geen reden van eenzaamheid. Dat toch veel ouderen zich eenzaam voelen, komt door het overlijden van de partner, het kleiner worden van het netwerk en het verlies van contacten in de buurt. Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse manieren om iets aan deze eenzaamheid te doen.

Roep hulp in als u eenzaam bent

Niemand weet dat u zich eenzaam voelt, totdat u het vertelt. Ga dus in gesprek met iemand over uw situatie. Vraag hulp bij eenzaamheid. Dat kan iemand in de familie zijn, de buren, een oude vriend of vriendin, maar ook uw huisarts en de ledenconsulent van de ledenvereniging. Hulp inroepen kan ook door aan te kloppen bij een van vrijwilligersorganisaties of sociale wijkteams in uw regio.

Herkent u dit?

Verwachtingen bepalen voor een groot deel of en hoe eenzaam iemand zich voelt. Voorbeelden van verwachtingen zijn:

• Ik wil elke dag iets leuks doen.
  • Ik wil met iedereen die ik ontmoet een diepgaand gesprek.
  • Ik wil dat mijn kinderen en kleinkinderen iedere week bij mij op bezoek komen.
  • Ik wil dat dit contact een vriendschap voor altijd wordt.
  • Alleen een partner kan mij minder eenzaam maken.

Herkent u zich in een van deze voorbeelden? Of zijn er andere dingen waar u grote waarde aan hecht? Dan kán het helpen om hier nog eens goed naar te kijken. En u af te vragen of u de lat voor uzelf wat minder hoog kunt leggen. Nieuwe vrienden maken kost tijd en hechte vriendschap moet groeien. Af en toe een oppervlakkig praatje met iemand is ook een moment van contact.

Facebook-geluk

Het lijkt misschien of iedereen op facebook gelukkig is, maar dat is niet zo. Dat er zoveel positieve berichten op staan komt, omdat mensen liever een positief beeld laten zien. Minder leuke zaken houden zij voor zichzelf. Het is daarom niet verstandig om uw eigen situatie te spiegelen aan die van anderen op facebook.

Ga op zoek naar activiteiten

Een andere manier om met uw verwachtingen om te gaan is zelf in actie te komen. Wat vindt u leuk om te doen en zijn er organisaties die dit aanbieden? Wij zetten alvast een aantal activiteiten voor u in een handig overzicht. U vindt de link hieronder. Wilt u eerst weten wat bij u past? Volg dan het stappenplan dat wij maakten.

Vraag een gratis huisbezoek aan

Wilt u liever bij u thuis bespreken waarom u eenzaam bent en samen met onze ledenconsulent kijken wat het beste bij u past? Vraag dan een huisbezoek aan, onze gratis service voor leden van onze ledenvereniging.

Meer over