Ondersteuning nodig bij huishoudelijke hulp? Vraag een indicatie aan!

Deze tips helpen u op weg
twee dames op leeftijd wandelen
Kunt u door ziekte, handicap, beperking of ouderdom geen huishoudelijk werk meer doen? Lukken sommige huishoudelijke taken u niet meer? Bijvoorbeeld omdat u er voor moet bukken of ergens op staan, en dit gezien uw situatie gevaarlijk is? Dan mag u hiervoor maatschappelijke ondersteuning aanvragen bij uw gemeente (Wmo).

De gemeente onderzoekt uw situatie

Voordat de gemeente een indicatie geeft voor huishoudelijke hulp, doet zij eerst grondig onderzoek naar uw situatie: wat zijn uw problemen precies en wat is er nodig om deze op te lossen. Dit onderzoekt de gemeente in het keukentafelgesprek. Het is erg belangrijk dat u niet alleen de vragen van de gemeente beantwoordt, maar ook zelf goed vertelt wat u niet meer kunt en waarom niet.

Tips

• Bereid u voor op het gesprek met de gemeente via de test ‘keukentafelgesprek’ van de ledenvereniging.
  • Zorg dat er iemand bij u is om u te ondersteunen tijdens dit gesprek.
  • Lees het artikel Wmo aanvragen, zodat u goed weet welk traject u in gaat en de juiste stappen volgt.
  • Weet dat u bij het krijgen van ondersteuning via de Wmo altijd een eigen bijdrage moet betalen. Het CAK berekent en int deze eigen bijdrage.

Krijgt u geen indicatie voor huishoudelijke hulp? Maak binnen zes weken bezwaar

Aan het eind van het aanvraagtraject krijgt u een brief waarin staat of u Wmo-ondersteuning krijgt en hoeveel. Of u krijgt een beschikking waarin staat dat u geen ondersteuning krijgt. In het laatste geval raden wij u aan binnen zes weken bezwaar te maken tegen dit besluit. Dit doet u door een brief (bezwaarschrift) te schrijven aan de gemeente. De procedure vindt u in het artikel Bezwaar maken in 8 stappen.

Zelf huishoudelijke hulp inhuren

Kunt u niet zonder hulp in de huishouding? Via de ledenvereniging kunt u zelf een huishoudelijke hulp inschakelen. U heeft al een hulp voor € 13,50 per uur.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het aanvragen van ondersteuning bij uw gemeente? Neem dan contact op met de ledenconsulent. Zij weet alles over de Wmo en helpt u graag verder.

Meer over