Praktische ondersteuning voor de mantelzorger

Als mantelzorger lijk je er vaak alleen voor te staan. Maar er is ook praktische ondersteuning voor joú. Een overzicht van de belangrijkste organisaties, netwerken en tips.

Organisaties en netwerken voor de mantelzorger

Er zijn veel organisaties en netwerken die jou als mantelzorger kunnen ondersteunen. De belangrijkste op een rijtje.

Gemeente

Bij de gemeente kun je terecht voor:

• Respijtzorg, ook wel vervangende zorg genoemd. Laat je vervangen als het even niet lukt om mantelzorg te verlenen.
  • Cliëntondersteuning. Gratis en onafhankelijk. De cliëntondersteuner kan je bijvoorbeeld helpen bij het regelen van de juiste hulp.
  • Zorg en ondersteuning, zoals de Wmo

Rijksoverheid

Informatie over wetten en regelingen waarmee je als mantelzorger te maken kunt krijgen, vind je bij de Rijksoverheid.

Mantelzorgmakelaar

Een mantelzorgmakelaar is een cliëntondersteuner van de mantelzorger. Hij/zij kan helpen bij allerlei regelzaken die je als mantelzorger tegenkomt. Dan kun jij je focussen op de zorg voor je naaste. Een mantelzorgmakelaar kan bijvoorbeeld helpen bij:

• Het aanvragen van een indicatie of een pgb
  • Het invullen van formulieren
  • Het afstemmen van werk en privé met je werkgever
  • Het op orde brengen van je administratie

Een mantelzorgmakelaar die werkt bij een ondersteuningsorganisatie of gemeente, is meestal gratis. Voor een zelfstandig werkende mantelzorgmakelaar moet je betalen. Vraag je zorgverzekeraar of je hiervoor vergoeding kunt krijgen, bijvoorbeeld vanuit de aanvullende verzekering. Informeer ook bij je werkgever naar de mogelijkheden.

MantelzorgNL

MantelzorgNL is het netwerk voor iedereen die belangeloos zorgt voor een naaste. De vereniging zet zich in voor alle mantelzorgers in Nederland en behartigt hun belangen. Meer informatie op de website van MantelzorgNL

Organisaties in de buurt

Overal in het land zijn organisaties die mantelzorgers ondersteunen met:

• Informatie, advies en praktische steun
  • Luisterend oor
  • Doorverwijzing naar zorg- en hulpinstanties in je omgeving
  • Lotgenotencontact en cursussen

Op de website van MantelzorgNL vind je een organisatie bij jou in de buurt.

Marktplaatsen voor hulp aan elkaar

Er zijn verschillende websites voor vraag en aanbod van vrijwillige hulp. Het zijn een soort ‘marktplaatsen’ waar je veilig gratis hulp kunt zoeken en aanbieden in de eigen omgeving. Voorbeelden:

Mantelzorgagenda

Op ‘plan-sites’ stem je mantelzorg gemakkelijk online af. Ideaal voor familieleden die verder weg wonen. En handig wanneer je met vrienden, buren en professionals de zorgtaken deelt. Voorbeelden:

Chatten

Chat met onze