Ondervoeding bij ouderen: hoe voorkomt u het?

Groot risico voor gezondheid.
Man en vrouw aan de keukentafel
Als u mantelzorg geeft aan een oudere, let u natuurlijk op zijn of haar gezondheid. Maar houdt u ook in de gaten of uw naaste voldoende eet en drinkt? Ondervoeding is bij ouderen een groot risico voor de gezondheid. Hoe herkent u of iemand ondervoed is? En hoe voorkomt u ondervoeding?

Ongezond

Veel ouderen vinden het lastig om regelmatig, gezond en voldoende te eten. Dat komt bijvoorbeeld door minder eetlust of kauwproblemen maar ook door eenzaamheid. Daardoor ligt het gevaar op de loer dat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen en dus ondervoed raken. Dat is bijzonder slecht voor de gezondheid. De grootste risico’s:

  • Verlies van gewicht en spiermassa
  • Grotere kans op botbreuken
  • Slechtere conditie
  • Minder weerstand
  • Langzamer herstel van ziekte

Signalen

Ouderen hebben vaak zelf niet door dat ze ondervoed zijn. Daarom is het goed als u de signalen herkent:

  • Weinig zin om te eten of te drinken.
  • Afvallen zonder dat dat de bedoeling is.
  • Moeite met kauwen, proeven en slikken.
  • Vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid, geprikkeldheid.
  • Psychologische klachten zoals angst en verdriet.

Tips om ondervoeding te voorkomen

  • Zorg dat uw naaste eten met veel eiwit krijgt. Vuistregel is dagelijks 0,8 gram eiwit voor elke kilo die hij of zij weegt. Eiwitten zijn goed voor de spieren. Ze zitten vooral in vlees, kip, vis, melkproducten, vleesvervangers, peulvruchten en noten.
    Let op: voor iemand met diabetes type 1 is het beter om niet meer dan 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten. Het Diabetesfonds geeft meer informatie over eiwitten bij diabetes.
  • Zorg voor regelmaat. Liefst 3 maaltijd per dag, maar u kunt het ook verdelen over meer momenten.
  • Maak het gezellig en leuk om te eten. Eet bijvoorbeeld regelmatig samen.
  • Ga elke dag samen een stukje wandelen. Dat houdt de spieren in goede conditie en bevordert ook nog eens de eetlust!
  • Weeg uw naaste minstens 1 keer per maand en hou het gewicht bij. Als hij of zij 5% gewicht verliest in een maand of 10% in een half jaar, en de BMI komt onder de 20, kan hij of zij ondervoed zijn.

Ondervoed, wat nu?

Als u denkt dat uw naaste ondervoed is, schakel dan de huisarts of een diëtist in.