Online uw gehoor testen

Hoe betrouwbaar is dat?
Heeft u hoorproblemen? Een hoortest kan online. Welke er zijn, hoe het werkt en of ze betrouwbaar zijn, zochten we voor u uit.

Hoe werkt het?

Een online hoortest bepaalt hoe goed u verschillende tonen hoort en een gesprek verstaat. De hoortest doet u op uw laptop of computer. Zorg dat het geluid aan staat of gebruik een koptelefoon. U luistert nu naar gesprekken, woorden of cijfers en hoort op de achtergrond ruis. Na elk fragment krijgt u een vraag. Heeft u alle vragen beantwoord dan krijgt u de uitslag van de hoortest.

Welke hoortesten zijn er?

De volgende hoortesten zijn in de Nederlandse taal en ontwikkeld door ziekenhuizen:

Oorcheck

Deze test is gemaakt door audiologen van het Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC) en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). De test is wetenschappelijk onderzocht en bepaalt hoe goed u woorden hoort met ruis op de achtergrond. U krijgt uw uitslag direct na de test te zien.

Nationale hoortest

De Nationale hoortest is gemaakt door VU medisch centrum in Amsterdam en de Nationale Hoorstichting. Na het beantwoorden van de vragen krijgt u direct de uitslag. Deze test kunt u ook telefonisch doen, via 0900 – 45 60 123. Na afloop van de test krijgt u de vraag of u mee wilt doen aan een landelijk onderzoek over gehoor.

Hoortoren

Een hoortest voor kinderen gemaakt door het LUMC en de Nationale Hoorstichting.  Beantwoord de vragen en ontdek het gehoor van uw (klein)kind. Bij deze hoortest hoort ook een lesprogramma voor scholen.

Een online hoortest is minder betrouwbaar dan een test bij de huisarts of audicien. Dat komt omdat maar een deel van uw gehoor wordt gemeten. Maakt u zich zorgen om uw gehoor of hoort u minder goed dan voorheen, ga dan altijd naar de huisarts voor vragen en advies.

Betrouwbare test

De huisarts of audicien kan een betrouwbare hoortest doen, een audiometrie. Hoort u niet goed dan bekijkt de huisarts of audicien wat het probleem is en welke oplossingen er zijn. Zo kan een audicien u het hoorplezier weer terug geven door het aanpassen van een goed hoortoestel. Is er meer aan de hand dan kan de huisarts u eventueel doorverwijzen naar de keel-, neus- oorarts voor verder onderzoek.