Ook whatsappen met de kleinkinderen?

Word wegwijs in de social media
Op een leuke en eigentijdse manier contact houden met de kleinkinderen? Of snel op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt? Via social media zoals WhatsApp, Skype en Facebook kan het allemaal. En het is vrij gemakkelijk te leren, ontdekken steeds meer 65-plussers.

Steeds meer mensen van boven de 65 zitten op social media, blijkt uit een recent onderzoek van het CBS. Was 5 jaar geleden 12 procent van deze leeftijdsgroep actief, nu is dat al bijna 34 procent. Onder mensen van 75 jaar en ouder is de stijging nog groter: van 2 procent 5 jaar geleden naar 17 procent nu.

Waarvoor gebruikt u social media?

Met social media kunt u vele kanten op. Whatsapp bijvoorbeeld met de kleinkinderen: in een paar korte berichtjes over en weer weet u alles van de laatste schoolprestaties. Volg de vakantie van uw kinderen via Facebook. Onderhoud contact met mensen in de buurt. Doe nieuwe contacten op. Voel u veiliger met een BuurtApp. Of blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Hoe leert u social media gebruiken?

Social media kunt u op verschillende manieren leren gebruiken. Als u al bedreven bent met de tablet of smartphone, installeert u de app van WhatsApp, Facebook of een van de andere social media. U begint gewoon en leert het vanzelf. Eventueel kunnen uw kinderen of kleinkinderen u daarbij helpen. Maar er zijn ook boeken, cursussen en eenvoudige apparaten om u op weg te helpen:

• Met het boek Social media voor ouderen heeft u al snel de social media onder de knie. Er staan veel praktische tips in. Het is toegespitst op social media die u op de smartphone en tablet kunt gebruiken zoals WhatsApp en Facebook.
  • Het boek Werken met Facebook voor senioren leert u het plezier van Facebook. Lees hoe gemakkelijk het is om via Facebook contact te houden met familie, vrienden of oude bekenden.
  • Op internet vindt u talloze cursussen, bijvoorbeeld Social Media voor beginners en senioren.