Op zoek naar vrijwilligerswerk?

Vind de organisatie die bij u past
Vrouw geeft taaltraining aan vluchtelingen
Bent u op zoek naar vrijwilligerswerk? Een bestuursfunctie, een coördinerende rol of direct contact met de mensen die hulp nodig hebben? Veel organisaties zoeken mensen zoals u.

Bedenk wat u wilt doen

Wat past bij u?

Vrijwilligerswerk is er in alle soorten en maten:

• Voor korte tijd of langere tijd.
  • Alleen of in een team.
  • Met ouderen, jongeren of kinderen.
  • Sport- en spelactiviteiten.
  • Educatieve werkzaamheden.
  • Creatieve klussen.
  • Dieren verzorgen.
  • Coördinerende, bestuurs- of managementfunctie.
  • Communicatie- en PR-activiteiten.
  • Administratieve werkzaamheden.
  • Mensen in een zorgsituatie begeleiden.
  • Mensen in hun laatste levensfase begeleiden.
  • Rouwbegeleiding.
  • Of iets anders?

Doe vrijwilligerstest

Weet u nog niet goed wat bij u past? Geen probleem, er is genoeg te doen. Meer inzicht in uw mogelijkheden krijgt u met de vrijwilligerstest van NLvoorelkaar.

Vind organisatie

Vacaturebanken

Weet u wat voor vrijwilligerswerk bij u past? Maar weet u nog niet bij welke organisatie? Op de Vrijwilligersvacaturebank vindt u meer dan 40.000 vacatures voor vrijwilligerswerk. Of vind vrijwilligerswerk via de website Ik wil vrijwilligerswerk doen.

Landelijke organisaties

Hebt u een idee bij wat voor organisatie u vrijwilligerswerk wilt doen, maar hebt u nog geen concrete organisatie voor ogen? In Nederland zijn diverse landelijk georganiseerde vrijwilligersorganisaties, elk met eigen soort vrijwilligerswerk. De een helpt mensen in nood, de ander helpt bij het verwerken van verlies of gevoelens van eenzaamheid of organiseert aangepaste uitjes. De belangrijkste:

Een compleet overzicht van landelijke organisaties die vrijwilligers goed kunnen gebruiken, vindt u op de website Vrijwilligerswerk.nl.

Vrijwilligerscentrales in de buurt

Wilt u vrijwilligerswerk doen bij een organisatie bij u in de buurt? Deze organisaties vindt u via vrijwilligerscentrales, -steunpunten en –servicepunten op de website Vrijwilligerswerk.nl (selecteer in de rechter kolom uw provincie). U vindt ook veel vrijwilligersorganisaties op de website Ik wil vrijwilligerswerk doen.

Zorgorganisaties

In de zorg kunt u als vrijwilliger veel betekenen voor anderen. Denk bijvoorbeeld aan:

• Icare: zoekt regelmatig vrijwilligers voor sociale steun van de cliënten.
  • Evean: deze zorgorganisatie is regelmatig op zoek naar vrijwilligers voor cliënten en bewoners.
  • Zorggroep Meander: als vrijwilliger maakt u het leven van de cliënten van deze zorgaanbieder aangenamer.
  • Respijtzorg: laat mantelzorgers even op adem komen en vervang ze voor een paar dagen. U kunt vrijwilliger worden via onder andere de organisatie Handen in huis.
  • Hospices: voelt u zich aangetrokken tot de zorg van mensen die in hun laatste levensfase verkeren? Informeer dan bij een bijna-thuis-huis of hospice bij u in de buurt of u er palliatieve zorg kunt verlenen als vrijwilliger.

Goed om te weten

Zorg dat u goed verzekerd bent

Als vrijwilliger bent u niet automatisch verzekerd voor een ongeval of schade die u veroorzaakt. Informeer hiernaar bij de organisatie waar u vrijwilligerswerk wilt doen. Heeft deze geen verzekering, informeer dan of uw gemeente een collectieve verzekering voor vrijwilligers biedt. Dit soort vrijwilligersverzekeringen zijn overigens altijd bedoeld als een aanvulling op uw eigen verzekering. Niet als vervanging. Vraag daarom altijd wat er onder de vrijwilligersverzekering valt.

Vrijwilligersvergoeding?

Vrijwilligersorganisaties mogen zelf beslissen of zij een onkosten- en/of reiskostenvergoeding geven. Wel vinden veel vrijwilligersorganisaties dat de vrijwilliger zelf in principe geen kosten moet hoeven maken. Informeer hiernaar bij de organisatie waar u vrijwilligerswerk wilt doen.

Vrijwilligerswerk met uitkering

Als u een uitkering heeft, mag u vrijwilligerswerk doen. U moet wel aan een paar voorwaarden voldoen. De instantie waarvan u uw uitkering ontvangt, kan u hier alles over vertellen.

Meer over