Oud-Hollandse spelletjes

Buiten ravotten, dat is pas leuk!
Een zomervakantie zonder wifi? Kinderen vervelen zich dan snel. Maar geen nood: voor deze oud-Hollandse spelletjes zijn alleen wat speelkameraadjes nodig. Je kunt natuurlijk gezellig meedoen!

Klassieke spelletjes, leuk voor jong en oud

Boompje verwisselen

Het bos is perfect voor een stoelendans met bomen. Iedereen, behalve de tikker, zoekt een boom uit. Spelers moeten steeds razendsnel van boom ruilen, eenmaal los van een boom mag je door de tikker worden afgetikt. Boomkleven  streng verboden. Rennen voor je leven dus!

Annemaria Koekoek

Ken je deze klassieker nog? Een roeper staat met de rug naar een rij kinderen toe. Als de roeper ‘Annemaria Koekoek’ roept en zich omdraait, sluipen de spelers dichterbij. Als de roeper zich weer omdraait, moét iedereen stokstijf stilstaan. Wie beweegt, begint opnieuw. Winnaar is de speler die de roeper het eerst aantikt

Achterzit verstoppertje

Altijd een succes. Eén persoon verstopt zich in het bos. Wie de verstopplek vindt, neemt plaats pal achter de verstopper’. Het laatste kind, de verliezer, stuit op een giebelende sliert kinderen.

Boter-kaas-en-eieren

Een dagje strand met de kinderen? Verzamel samen schelpen voor het bekende boterkaas- en-eieren. Teken een vierkant met negen vlakken in het zand. De spelers moeten in beurten drie schelpen van dezelfde kleur (of vorm) op een rijtje zien te krijgen én hun tegenspeler dwarszitten.

Weet je het nog? Hinkelen, koprollen, op handen en voeten...

Schipper mag ik overvaren?

In dit spel bepaalt de ‘schipper’ hoe kinderen de straat mogen oversteken. Wie dit niet lukt, wordt afgetikt door de schipper. Doel: zo lang mogelijk zonder getikt te worden (of de slappe lach te krijgen) heen en weer gaan.

Kat-en-muisspel

Hoe meer kinderen, hoe meer lol. Twee kinderen zijn kat en muis. De kat moet de muis vangen, maar alle andere kinderen die meedoen beschermen de muis. Zij staan met zijn allen hand in hand om de muis heen. De kat probeert om onder de armen van de kinderen door te kruipen. Lukt het de kat om in de kring te komen en zo de muis te vangen?

Het dierengeluidenspel

Welke dieren verstoppen zich in het bos? Elk kind kiest een dier. Twee zoekers moeten raden welk dier zich waar verstopt door heel goed te luisteren: de dieren maken elke minuut een geluid. Maar om welk dier gaat het dan? Een mekkerend schaap, een kloppende specht, een krassende uil of een brullende tijger? Wie het eerst alle dieren goed raadt, wint.

De blinde bewaker

Een geblinddoekte bewaker moet de kinderen vangen. Zij mogen – binnen een beperkte ruimte – alle kanten op rennen. Als de bewaker een kind vangt, wordt die een standbeeld. De overblijver wint dit hilarisch spannende spel.

Spelletjes voor de achterbank

Heus, die eindeloze autorit naar een vakantiebestemming kan best gezellig zijn. Laat de kinderen een van deze spelletjes maar eens uitproberen.

• Ik ga op reis en ik neem mee … Een boek, een bal, een tent. Elk kind noemt een ding dat meegaat op vakantie, maar moet ook de eerdergenoemde voorwerpen opsommen, op volgorde. De lijst wordt langer en langer. Zie dat maar eens te onthouden. Wie maakt het eerst een fout?
  • Lachen verboden! Een speler mag niet lachen. De rest probeert hem of haar toch aan het lachen te krijgen door bijvoorbeeld malle vragen te stellen. Wat gebeurt er als je papa aan zijn baard trekt? Hoe zwaar weegt een olifantendrol?
  • Achterbankverstoppertje Eén kind bedenkt, al zittend op de achterbank, met zijn fantasie een verstopplekje in huis of op zijn school. Op zolder, achter de werkbank in de schuur, onder het bed. De anderen moeten die plek raden door vragen te stellen. Zit je buiten? Binnen? Is het warm of koud? Welke kleuren zie je om je heen?

Voordelig een dagje weg

Nog niet uitgespeeld of zin in een voordelig dagje weg? Neem een kijkje in de Voordeelshop van de ledenvereniging. Daar vind je de scherpste deals voor dagjes weg, hotels en restaurants, maar ook de beste deals voor thuis. Denk aan e-books, films, series, bordspellen en online fitness. Regelmatig zijn er nieuwe deals. De korting loopt op tot wel 70%, speciaal voor jou!