Overbelasting voorkomen

Hoe verliest u zichzelf niet in de zorg voor een ander?
U voorkomt dat u overbelast raakt door goed voor uzelf te zorgen en tijd vrij te maken. Hoe doet u dat?

5 tips om overbelasting te voorkomen

Deel uw zorgen

Als u taken uitbesteedt, houdt u tijd over voor uzelf. En voorkomt u dat het voelt alsof u er helemaal alleen voor staat. U kunt hulp vragen aan familieleden, vrienden of andere bekenden. Voelt u zich eenzaam, dan kan contact met andere mantelzorgers helpen. Zij begrijpen uw situatie en geven u steun en praktische tips. Lotgenoten bij u in de buurt vindt u via Mezzo.

Durf hulp te vragen

Een beroep doen op een ander is lastig. Omdat u dan moet toegeven dat u het niet alleen redt en anderen zien hoe u zich echt voelt. Omdat u niemand tot last wilt zijn of bang bent dat mensen die u helpen iets terug verwachten. Maar meestal zijn mensen juist blij als ze iets kunnen doen. Laat uw omgeving weten dat u hulp nodig heeft.

Sta stil bij hoe u de zorg ervaart

Het is goed om zo nu en dan stil te staan bij uw situatie. Door erover te praten met iemand die u vertrouwt. Of door op te schrijven hoe u uw zorgtaken ervaart. Zet op een rij wat u goed vindt gaan en welke problemen u tegenkomt. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben blij dat ik wat terug kan doen’ maar ‘Ik moet altijd sterk zijn en doorzetten en moet er helemaal voor de ander zijn’. Door uw situatie rustig en bewust te overdenken, krijgt u inzicht in hoe u zich voelt. En of de zorg te zwaar voor u wordt.

Werk samen met zorgprofessionals

In de zorg voor een ander werkt u samen met professionele zorgverleners. Van de thuiszorg, het ziekenhuis of een andere instelling. Goed afstemmen wie wat doet en hoe u elkaar kunt aanvullen, verlicht de zorg. Vraag om informatie als u iets niet weet of kan. En vertel zorgverleners wat zij moeten weten over uw naaste.

TIP Vraag of gemaakte afspraken vastgelegd kunnen worden in een zorgplan. Zo is en blijft duidelijk welke zorg de professionals geven en wat uw taken zijn.

Bewaak uw grenzen

De druk op u als mantelzorger kan in de loop van de tijd groeien doordat de zorg zich beetje bij beetje uitbreidt. U kunt dan zonder het door te hebben over uw grens gaan. Uw persoonlijke grenzen kennen en bewaken is belangrijk. Sta stil bij wat u wel en niet prettig vindt en hoever u wilt gaan in de zorg voor uw naaste. Geef aan als iets of iemand uw grens voorbij gaat. ‘Nee’ zeggen mag. Uw normen en waarden doen ertoe en u hebt recht op respect van uw naaste.

Uw grenzen kunnen op verschillende manieren overschreden worden:

• Psychisch: uw naaste vraagt te veel van u en manipuleert u om hulp te geven die u niet kan of wil geven.
  • Lichamelijk: de zorg is fysiek te zwaar voor u.
  • Verbaal: uw naaste kwetst u met ongewenste opmerkingen.
  • Materieel: uw naaste gebruikt zonder te vragen uw spullen of beschadigt ze.

TIP Vindt u het lastig om uw grenzen aan te geven? Probeer er dan achter te komen wat u tegenhoudt. En bespreek dit met een vriend, vriendin of familielid of vraag de ledenconsulent om advies.

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over hoe u overbelasting kunt voorkomen? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.