Overgewicht? Dit helpt

Op naar een goed gewicht. Een paar kilo’s minder maakt u al gezonder.
Mevrouw in roze blouse
Moet u afvallen vanwege uw gezondheid? Wilt u een aantal kilo’s kwijt? Deze stappen helpen u op weg.

Heeft u overgewicht? Dan kunt u daar last van hebben. Vermoeidheid, druk op de borst, snel buiten adem. Daarnaast lijden uw organen en gewrichten eronder. Een paar pondjes te zwaar is vaak niet zo erg. Maar als u veel te zwaar bent is het goed om af te vallen. Vijf tot tien procent gewichtsverlies komt uw gezondheid al ten goede.

Plannen maken
Afvallen begint met plannen maken. Stel uzelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat gaat u veranderen aan uw voeding?
  • Hoeveel en hoe vaak wilt u bewegen?
  • Gaat u in uw eentje afvallen of onder begeleiding?

Maak een tijdschema. Wanneer wilt u uw streefgewicht bereiken? Bedenk altijd: uw kilo’s zijn er niet in één dag aan gekomen en zijn er ook niet in één dag weer af.

Hulp van een deskundige
Bent u sterk genoeg om zelf aan de slag te gaan met de kilo’s? Of vindt u afvallen en bewegen moeilijk in uw eentje? Kies dan voor begeleiding, dan heeft u een steuntje in de rug. Deze deskundigen helpen u graag:

  • Huisarts: deel uw problemen en vraag advies. Spreek bijvoorbeeld af dat u een week bijhoudt wat u eet. Lukt het niet om gezonder te eten? Maak opnieuw een afspraak voor hulp. Sommige huisartspraktijken hebben een diëtist of GGZ-ondersteuner bij wie u terecht kunt. Of een beweegprogramma waaraan u kunt deelnemen.
  • Diëtist: voor advies over voeding, verandering van uw eetpatroon, het opstellen van een voedingsschema etc.
  • Psycholoog: psychische problemen kunnen de oorzaak zijn van uw overgewicht. Een psycholoog helpt u bij het zoeken naar de oplossing of het veranderen van uw gedrag.
  • Fysiotherapeut/personal trainer: stel samen een sportplan op, bepaal welke oefeningen voor u geschikt zijn, en of u gaat sporten onder begeleiding of bij u thuis. Sommige fysiotherapiepraktijken hebben speciale beweegprogramma’s. Vraag hiernaar.

Samen afvallen
Bent u een sociaal type? Dan is afvallen in een groep misschien iets voor u. U komt samen op een vast moment en vertelt hoe het u vergaan is de afgelopen tijd. Wat vond u moeilijk en wat ging juist heel goed? Door uw ervaringen te delen inspireert u anderen en leert u van elkaar. Verschillende diëtisten en sportscholen bieden deze vorm van afvallen aan.

Start met bewegen
U verliest sneller kilo’s als u minder eet én meer beweegt. Houdt u niet van sporten? U hoeft niet intensief te sporten om af te vallen. Beweeg elke dag een uur. Belangrijk is dat uw hartslag omhoog gaat en u een beetje zweet. Dit zijn een paar eenvoudige beweegtips die u makkelijk toepast:

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Wandel een extra rondje met de hond
  • Vraag uw buurvrouw voor een dagelijkse wandeling
  • Doe lopend uw boodschappen
  • Fiets met een omweg naar de bibliotheek of winkel

Volhouden? Kies wat bij u past
Kies die beweging die bij u past en die u leuk vindt. Zo houdt u het langer vol.

  • Last van zwakke enkels of knieën, dan is hardlopen minder geschikt. Ga wandelen.
  • Voelt u zich als een vis in het water? Meld u aan voor aquapower of ga zwemmen.
  • Weet u niet goed hoe u moet beginnen of sport u liever onder begeleiding? Ga eens langs bij de sportschool of fysiotherapeut in uw buurt.

Tip: Bij veel sportclubs en verenigingen mag u een keer oefenen. Stap er op af en ontdek of het iets voor u is.

Sporten met een maatje
Wanneer u beweegt met anderen heeft u een stok achter de deur. Komt u niet opdagen op de volleybalclub, dan laat u uw team in de steek. Wandelt u met de buurvrouw, maar slaat u over? Dan moet zij alleen. Maar het kan ook zijn dat u geen teamplayer bent. Geen probleem. Alles is mogelijk, zolang u maar beweegt. Doe waar u zich goed bij voelt, samen of alleen en houd vol.

Vergoed door de verzekeraar

  • Huisarts: de huisarts wordt vergoed vanuit de basisverzekering.
  • Diëtist: u krijgt drie uur dieetadvies vergoed vanuit de basisverzekering. Om vergoeding te krijgen heeft u meestal een verwijsbrief van uw huisarts nodig. Bent u aanvullend verzekerd? Mogelijk krijgt u iets extra’s vergoed, check uw verzekering.
  • Obesitaskliniek: uw behandeling in een obesitaskliniek wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Neem contact op met uw verzekeraar en de kliniek waar u aan moet voldoen voor een behandeling en vergoeding.
  • Psycholoog: psychologische zorg door de huisarts of GGZ ondersteuner krijgt u vergoed vanuit de basisverzekering. Gaat u naar een psycholoog dan is het afhankelijk van uw zorgverzekering en zorgverzekeraar wat u vergoed krijgt. Vraag uw verzekeraar hiernaar.
  • Fysiotherapeut: u krijgt geen fysiotherapie vergoed vanuit de basisverzekering. Bent u aanvullend verzekerd? Mogelijk krijgt u dan enkele behandelingen vergoed. Kijk in uw polis of vraag uw verzekeraar hiernaar.

Meer over