Particuliere huishoudelijke hulp

Dit zijn je rechten en plichten
Wanneer je een particuliere hulp in de huishouding inhuurt heb je een aantal rechten en plichten. Hieronder vind je de belangrijkste. LET OP Deze informatie geldt niet voor hulp via de Wmo.

Je belangrijkste rechten en plichten als je een huishoudelijke hulp inhuurt

Taken in de huishouding

Wanneer je via de ledenvereniging particuliere huishoudelijke hulp aanvraagt, bepaal je zelf welke taken deze hulp uitvoert. Er zijn geen beperkingen, behalve dat je de hulp geen gevaarlijke dingen mag laten doen. Je mag bijvoorbeeld niet vragen of de hulp op een ladder de ramen wil lappen. Maar wel om naast het poetsen, de was en strijk te verzorgen of bijvoorbeeld melk te kopen bij de supermarkt.

‘Witte werkster'

Huur je als particulier een huishoudelijke hulp in via de ledenvereniging, dan is dit een zogeheten ‘witte werkster’. Je hebt een officiële werkrelatie, maar de hulp regelt zelf alle belastingverplichtingen.

Regeling dienstverlening aan huis

Huur je als particulier een andere particulier in voor huishoudelijke werkzaamheden? En werkt deze niet meer dan drie dagen per week bij jou? Dan geldt de ‘regeling dienstverlening aan huis’. Je hoeft verder niets te regelen met de belastingdienst. Let wel op: ook als iemand één uur per dag komt poetsen of andere werkzaamheden verrichten, geldt dit als één hele werkdag.

Uurloon, ziekte- en vakantiegeld

Huur je als particulier een huishoudelijke hulp in via de ledenvereniging, dan is alles op het gebied van ziekte- en vakantiegeld al geregeld. Huur je buiten de ledenvereniging als particulier een particuliere hulp in, dan moet je deze minstens het minimumloon van € 8,50 betalen. Wordt de particuliere hulp ziek, dan moet je maximaal zes weken lang 70% van het loon doorbetalen. Gaat de hulp op vakantie, dan heeft deze recht op 8% vakantiegeld over het minimum loon dat je betaalt. Tijdens de vakantie  betaal je de hulp door. De hulp heeft recht op vier keer het aantal gewerkte uren per week vakantie.

Verzekeringen

• Maakt je particuliere huishoudelijke hulp tijdens het schoonmaken of opruimen in huis iets kapot? Dan ben jij hier zelf voor aansprakelijk. Je moet deze schade zelf doorgeven aan jouw verzekeraar. Of zelf de kosten van de reparatie/vervanging betalen.
  • Heb je geen verzekering voor schade aan je eigen spullen en wil je dit wel? Sluit deze dan alsnog af. Via de ledenvereniging krijg je aantrekkelijke ledenkorting op een schadeverzekering bij Univé.
  • Huur je een particuliere hulp in via de ledenvereniging? Dan kun je bij de aanbieder van de huishoudelijke hulp voor € 10,- per jaar een verzekering afsluiten voor schade die de hulp bij jou in huis veroorzaakt. Het verzekerde bedrag is € 2.500,- en er geldt geen eigen risico. Schade onder de € 100,- vergoedt deze verzekering niet.
  • Zorgt je particuliere hulp tijdens het schoonmaken of opruimen in uw huis voor schade bij anderen? Stoot zij bijvoorbeeld al poetsend een kop koffie over uw visite? Dan ben jij voor deze schade aansprakelijk. Hiervoor heb je een WA-verzekering nodig. Wil je dit niet, dan betaal je zelf de eventuele herstel- of vervangingskosten.
  • Huur je een particuliere hulp in via de ledenvereniging? Dan ben je verplicht een WA-verzekering te hebben voor schade. Via de ledenvereniging krijg je aantrekkelijke ledenkorting op een WA-verzekering bij Univé.
  • Je moet ervoor zorgen dat de hulp veilig kan werken. Dus: een stabiel schoonmaaktrapje, niet op een ladder laten staan, werkhandschoenen et cetera. Doe je dit niet en gebeurt er iets, dan ben jij aansprakelijk voor het lichamelijk letsel van de hulp.