Persoonsalarm kan levens redden

Een succesverhaal
Samantha Nap-Kamphuis werkt als medewerker meldbank bij Zorgcentrale Noord. Dagelijks ontvangt ze via persoonsalarmering meldingen van mensen die hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat ze zijn gevallen en niet meer kunnen opstaan. Ze beschrijft een heftige gebeurtenis die tijdens haar werk plaatsvond.

Een melding van begin tot eind

“Er komt een alarm binnen. Mevrouw zegt dat haar man koud in bed ligt. Dan gaan de alarmbellen af bij mij. Mevrouw klinkt paniekerig en ik probeer meer duidelijk te krijgen. Ik vraag of haar man aanspreekbaar is. Hier krijg ik geen antwoord op. De verbinding wordt verbroken door haar. Ik besluit haar te bellen, want ik wil weten wat er aan de hand is en welke hulpverlening ik moet inzetten. Gelukkig neemt ze de telefoon op.”

112

“Weer vertelt ze dat haar man koud in bed ligt. Ik vraag nogmaals of hij aanspreekbaar is. Mevrouw legt de telefoon neer en ik hoor haar weglopen. Ze komt niet terug en ik hoor haar op de achtergrond rommelen. Ik besluit de zorg te bellen om te vragen of ze er met spoed naartoe kunnen. Dan komt het alarm weer binnen. Mijn collega pakt het op. Ze hoort mevrouw roepen dat haar man niet meer ademt. Ik vertel dit aan de zorg en meld dat ik 112 ga bellen. Daarna verbreek ik de verbinding.” 

Sirenes

“Ik bel 112 en leg uit wat er aan de hand is. Ze gaan er met spoed heen. Ik neem het alarm over en probeer contact te leggen met mevrouw. Ik geef aan dat de ambulance onderweg is en vraag of mevrouw de deur open kan doen. Ze is erg in paniek en reageert niet adequaat op mij. Ik blijf praten in de hoop haar te kunnen kalmeren. Op de achtergrond hoor ik sirenes. Ik vraag mevrouw of zij die ook hoort en of ze de zwaailichten al ziet. Ze geeft aan dat ze niks ziet. Ik vraag haar nogmaals of de deur inmiddels open is. Dit had ze nog niet gedaan.”

Buurman

“Vervolgens hoor ik geen sirenes meer. Dus ik vraag of de ambulance er is. Mevrouw geeft geen antwoord. Ik hoor haar rommelen en krijg verder geen contact. De minuten tikken voorbij. Uiteindelijk hoor ik stemmen, en hoor ik iemand zeggen dat meneer is overleden. Ik vraag of de ambulance er is. Ik krijg reactie van iemand die aangeeft dat hij de buurman is. Hij zegt dat hij denkt dat meneer is overleden en vraagt of er hulp kan komen. Ik geef aan dat de ambulance er elk moment is. Niet heel veel later arriveert de ambulance. Ik sluit het alarm af.”

Raadsel

“Normaal gesproken houdt ons werk hier op en weten we niet wat de afloop is. Maar in dit geval was ik twee weken later weer aan het werk en kreeg ik een alarm binnen. Meneer geeft aan dat hij hulp nodig heeft. Ik bel de zorg en sluit het alarm af. Op dat moment gaat er een belletje rinkelen. Ik ken dit alarm. Ik kijk terug in de alarmhistorie en zie dat hij twee weken geleden gealarmeerd heeft. Ik trek de conclusie dat alles in orde is met deze meneer. Wat er twee weken geleden precies is gebeurd, blijft voor mij een raadsel. Maar zonder de inzet van een ambulance weet ik niet of ik hem weer op het alarm had gesproken.” 

Interesse in persoonsalarmering?

Bang dat jou iets overkomt als er niemand in de buurt is? Via deze link lees je meer over het persoonsalarm