Praktische tips om eenzaamheid aan te pakken

Zo komt u weer onder de mensen
Twee mannenzitten gezellig aan tafel in een buurthuis en genieten van een maaltijd samen
Als u zich vaak eenzaam voelt, vindt u op deze pagina praktische tips om dit aan te pakken.

Herkent u zich hierin?

Iedereen is anders. Toch schetsen wij hier een aantal algemene situaties die er voor kunnen zorgen dat u zich eenzaam voelt. Herkent u zich hier in? Ga dan direct met de tips aan de slag en zet een eerste stap naar een betere kwaliteit van leven. Zit uw situatie er niet bij of ziet u geen activiteiten die bij u passen? Neem dan contact op met onze ledenconsulent. Zij komt graag op huisbezoek om in alle vertrouwelijkheid met u te praten over uw gevoelens. En samen met u een oplossing te zoeken.

Eenzaam door een handicap

Bent u door een handicap teveel alleen thuis?

• De Zonnebloem komt graag bij u op bezoek, of u nu jong bent of oud. Deze stichting organiseert ook uitjes voor mensen met een handicap.
  • Voor 65+-ers die van film, theater en concerten houden regelt stichting Vier het leven regelmatig uitjes. Een medewerker van de stichting begeleidt u van deur tot deur en vervoer is geregeld. Een rolstoel of rollator is geen probleem. Inschrijven doet u per mail of bel op werkdagen 035 - 524 51 56. Kijk ook op de site.
  • Of u sluit aan bij een telefooncirkel. Dit is een groep mensen die elkaar dagelijks belt. De ledenconsulent helpt u graag bij het vinden van een telefooncirkel bij u in de buurt.
  • Belt u liever anoniem? Sensoor is 24/7 bereikbaar voor een gesprek van mens tot mens. Ook per chat.
  • Informeer daarnaast bij uw gemeente of u vanuit de Wmo recht heeft op voorzieningen waarmee u wél uit huis en op pad kunt.

Eenzaam door het overlijden van uw partner of kind

Is uw partner of kind enige tijd terug overleden en mist u nog altijd het dagelijkse contact? Zorgt dit gemis voor een sterk gevoel van eenzaamheid? Dan adviseren wij u om hulp te zoeken. Dat kan ook vrijwilligershulp zijn. De mogelijkheden voor hulp zijn zeer divers en wat bij u past is zeer persoonlijk. Het artikel 'Ruimte voor rouw' gaat hier nader op in.

Eenzaamheid door het wegvallen van zorg voor uw naaste

Hoeft u niet langer te zorgen voor uw naaste? Heeft deze zorg u zo opgeslokt, dat het er niet meer van kwam om contacten met familie en vrienden te onderhouden? Dat gebeurt vaker bij mantelzorgers en is echt op te lossen. Bel uw vrienden of familieleden, en vertel hoe het zo kwam. Als u graag iets voor anderen betekent en dit nu mist, is vrijwilligerswerk bij welzijnsorganisaties echt iets voor u.

Eenzaam omdat u geen sociale contacten meer heeft in de buurt waar u woont

Mist u sociale contacten in de buurt en wilt u nieuwe mensen leren kennen? Onderstaand lijstje helpt u op weg:

• Humanitas organiseert vaak activiteiten bij u in de buurt.
  • Stichting Vier het leven organiseert speciaal voor 65+-ers uitjes naar film, theater en concerten.
  • Via Beweegmaatje.nl kunt u op zoek gaan naar een maatje om mee te sporten.
  • Resto VanHarte organiseert in bijna veertig wijken van steden in Nederland twee keer per week een gezond driegangendiner.
  • De ledenconsulent kan u ook helpen bij het vinden van een maatje dat op vaste tijden samen met u iets onderneemt.
  • Kijk ook bij het dossier vrijwilligers. Hier vindt u een lijst met daarop landelijke, regionale en lokale vrijwilligersorganisaties.

Vindt u het lastig om contact te leggen met mensen?

• Het Rode Kruis biedt een cursus ‘sterk door je netwerk’ aan. U leert in vijf bijeenkomsten van twee uur om een sociaal netwerk in de buurt op te bouwen. Zodat u meer onder de mensen komt. Meer informatie hierover vindt u op de site van het Rode Kruis.
  • Oefen thuis ‘small talk’. Dit zijn korte, oppervlakkige gesprekken die u kunt aanknopen tijdens het boodschappen doen, bijvoorbeeld.
  • Een andere veilige en gezellige manier om gesprekken te voeren is door u aan te melden voor de Zilverlijn. Dit is een gratis belservice van het Ouderenfonds.
  • Wandelt u regelmatig met de hond? Spreek dan eens een andere hondenbezitter aan. Oefen dit eerst thuis, als u dit spannend vindt.
  • U kunt het eerste contact ook opzoeken via de computer of i-pad. Weet u niet goed hoe uw computer of i-pad werkt, dan kunt u hiervoor een cursus volgen. Dat kan bij een ouderenvereniging of via de ledenvereniging.

Eenzaamheid te lijf door zelf vrijwilligerswerk te gaan doen

De omgekeerde manier van eenzaamheid te lijf gaan, is om zelf mensen te helpen die úw hulp nodig hebben.

• Vrijwilligersorganisaties zijn altijd op zoek naar mensen om hen bij hun activiteiten te ondersteunen.

Meer over