Ik ga op vakantie en ik neem mee… Reisverzekering?

Verzeker alleen wat nodig is.
Het is vakantietijd en dan gaat u misschien wel op reis. Naar de zon bijvoorbeeld, naar een exotisch oord of gewoon in eigen land. Waar u ook heen gaat, zorg dat u goed verzekerd bent. Maar heeft u ook altijd een reisverzekering nodig?

Noodsituaties

Meestal is het verstandig om een reisverzekering af te sluiten als u op reis gaat. Met name omdat u hulp nodig kunt hebben in noodsituaties. Of omdat u eerder of later naar huis moet en daardoor onverwacht voor hoge kosten komt te staan. Met een goede reisverzekering gaat u onbezorgd op vakantie, want u bent gedekt voor bijvoorbeeld:

• Verlies of diefstal van bagage.
  • Langer moeten blijven op uw vakantiebestemming of eerder terug moeten.
  • 24-uurs hulpverlening van een alarmcentrale.
  • Juridische hulp na een ongeval.

Zelf reisverzekering samenstellen

Reisverzekeringen zijn er in vele soorten en maten. De kosten voor de verzekeringspremie kunnen ook sterk verschillen. Bij de meeste verzekeraars kunt u zelf bepalen waarvoor u zich verzekert. U kiest de modules en dekking die bij uw situatie passen. Stel uzelf de volgende vragen:

• Hoe bent u nu verzekerd? Heeft u niet al een doorlopende reisverzekering bij uw bankpakket of uw hypotheek? Wat vergoedt uw zorgverzekering in het buitenland?
  • Wie gaan er mee op vakantie?
  • Waar gaat u naartoe? Nederland, Europa of daarbuiten?
  • Wat voor vakantie gaat u houden? Vooral luieren of heel actief? Gaat u een gevaarlijke sport beoefenen zoals bergbeklimmen of diepzeeduiken?
  • Wat neemt u mee? Kostbare spullen zoals een sportuitrusting of apparatuur? Of juist spullen zonder veel waarde?

In Nederland geen reisverzekering nodig

Als u in Nederland blijft, heeft u geen reisverzekering nodig. In ons land bent u voldoende gedekt door de verzekeringen die u al heeft. Voor ziektekosten bijvoorbeeld, die al gedekt zijn door uw zorgverzekering. Of een gestolen telefoon, die onder uw inboedelverzekering valt. Of als u iets beschadigt van een ander, wat valt onder uw WA-verzekering.

In buitenland niet voor alles verzekeren

Ook in het buitenland hoeft u zich vaak niet voor alles te verzekeren:

• Automerken hebben vaak hun eigen pechhulp. Die kunt u in veel landen inschakelen. Informeer bij uw garage.
  • Soms is autoschade in het buitenland gedekt door de autoverzekering. Kijk op uw groene kaart.
  • Zorgverzekeraars bieden ook dekking voor zorgkosten in het buitenland. Een aanvullende verzekering biedt vaak dekking voor een mogelijk kostenverschil. Kijk op uw zorgpolis.

Kleine lettertjes

Lees vóór u op vakantie gaat de voorwaarden van uw verzekeringen door, oftewel de kleine lettertjes. Dan weet u van tevoren waarvoor u verzekerd bent. En wat u moet doen als er iets aan de hand is. Maar ook waarvoor u nog een reisverzekering moet afsluiten.
Let op: een reisverzekering dekt niet alles. Soms krijgt u een gedeeltelijke vergoeding. Of helemaal geen vergoeding, bijvoorbeeld omdat u de camera onbeheerd in de caravan had achtergelaten.

Annuleringsverzekering nodig?

Een annuleringsverzekering is een goed idee als u geen grote financiële verrassingen wilt. Als u een dure vakantie heeft geboekt bijvoorbeeld. Als u deze reis moet annuleren, bent u veel geld kwijt. Een annuleringsverzekering is duur, maar nog altijd goedkoper dan een dure reis.
TIP: Bekijk goed wat een annuleringsverzekering dekt en wat niet.

Meer informatie

De Consumentenbond geeft uitgebreide informatie over reisverzekeringen. U kunt er bijvoorbeeld 50 reisverzekeringen vergelijken en een keuzeadvies krijgen.