Rijbewijskeuring

Veilig en vertrouwd autorijden na uw 75ste
Verloopt uw rijbewijs op of na uw 75ste verjaardag? Of is uw rijbewijs nog geldig maar zijn er twijfels over uw rijgeschiktheid? Dan moet u elke vijf jaar medisch gekeurd worden of u rijgeschikt bent. Dus of u lichamelijk en geestelijk in staat bent om een auto of motor te besturen. Ledenvoordeel: € 5,- korting op de keuringskosten

Zo werkt de rijbewijskeuring

1. Brief van de RDW
    De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) stuurt u een brief dat het tijd is voor een keuring. Deze brief ontvangt u 4 maanden voordat uw rijbewijs verloopt.
  2. Gezondheidsverklaring (Eigen verklaring)
    U vult uw gedeelte van de Gezondheidsverklaring met geneeskundig verslag 75+ in, ook wel de Eigen verklaring genoemd.
    Een Gezondheidsverklaring koopt u op de website van het CBR (inloggen met DigiD).
    Heeft u de verklaring liever op papier? Dit zijn uw mogelijkheden:
    • Ga naar de gemeente. Dat kan uw eigen gemeente zijn, maar ook een andere gemeente. LET OP niet alle gemeentes verkopen de Gezondheidsverklaring.
    • Bel het CBR: 0900 – 0210. U betaalt wel extra kosten voor de aangetekende verzending.

Vraag een Gezondheidsverklaring op tijd aan! Het kan 4 maanden duren voordat het CBR de aanvraag heeft beoordeeld.

3. Afspraak voor medische keuring
    Via de ledenvereniging maakt u eenvoudig een afspraak bij een keuringsarts bij u in de buurt. U kunt op meer dat 200 plaatsen terecht. Kosten tussen € 30,- en € 40,-. Als lid krijgt u hierop € 5,- korting.
  4. Medische keuring
    Tijdens de keuring wordt gekeken of u volgens de wet mag autorijden. Het duurt ongeveer een kwartier. De arts beoordeelt:
    • Uw bloeddruk
    • Uw urine op suiker
    • Uw ogen
    • Uw lichamelijke en geestelijke gezondheid
  5. Verklaring opsturen
    De keuringsinstantie vult de Gezondheidsverklaring verder in. Als de verklaring volledig is ingevuld, stuurt u die op naar het CBR.
  6. Medisch rapport
    Bij bepaalde gezondheidsproblemen of beperkingen is een medisch rapport nodig. Bijvoorbeeld als u slecht ziet of epilepsie heeft. Heeft het CBR een rapport nodig, dan ontvangt u daarvan een verwijsbrief voor verder onderzoek.
  7. Rijtest
    In sommige gevallen wil het CBR dat u een rijtest doet. Bijvoorbeeld als u gezondheidsproblemen heeft of een beperking. Aan de hand van uw eigen verklaring bepaalt het CBR of een rijtest nodig is. Is dit nodig, dan ontvangt u daarvoor een uitnodiging.
    Tijdens de rijtest beoordeelt een deskundige van het CBR of u de auto goed bestuurt en of u veilig reageert in de verschillende verkeerssituaties. Hoe uw rijtest er precies uitziet, bespreekt de deskundige vooraf met u. Een rijtest kost u niets. Heeft u een lesauto nodig bij de test, dan zijn die kosten wel voor uw rekening.

Zo regelt u de rijbewijskeuring met € 5,- ledenkorting

1. Bel 088 - 383 20 00
  2. Hou uw lidnummer bij de hand

Uw voordeel als lid

• € 5,- korting op de keuringskosten bij een keuringsarts.

Meer over