Rijbewijskeuring

Veilig en vertrouwd autorijden na je 75ste
Verloopt je rijbewijs op of na je 75ste verjaardag? Of is je rijbewijs nog geldig maar zijn er twijfels over je rijgeschiktheid? Dan moet je elke vijf jaar medisch gekeurd worden of je rijgeschikt bent. Dus of je lichamelijk en geestelijk in staat bent om een auto of motor te besturen. Ben je 75+? Je krijgt € 5,00 korting op de Seniorenkeuring.

Zo werkt de rijbewijskeuring

1. Brief van de RDW
    De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) stuurt je een brief dat het tijd is voor een keuring. Deze brief ontvang je 4 maanden voordat je rijbewijs verloopt.

2. Gezondheidsverklaring (Eigen verklaring)
    Je vult je gedeelte van de Gezondheidsverklaring met geneeskundig verslag 75+ in, ook wel de Eigen verklaring genoemd.
    Een digitale Gezondheidsverklaring koop je in 2024 voor € 44,50 op de website van het CBR (inloggen met DigiD). Heb je de verklaring liever op papier? Bel dan met het CBR ( 088 - 227 77). Bij Regelzorg zijn nog  wel gezondheidsverklaringen voor Groot rijbewijs of om medische redenen (onder de 75 jaar). Dit is zolang de voorraad strekt. Je betaalt hiervoor €54,50 inclusief verzendkosten.

Vraag een Gezondheidsverklaring op tijd aan! Het kan 4 maanden duren voordat het CBR de aanvraag heeft beoordeeld.

3. Afspraak voor Seniorenkeuring
    Via de ledenvereniging maak je eenvoudig een afspraak bij een Regelzorg-keuringsarts bij jou in de buurt. Je kunt op meer dan 250 plaatsen terecht. Kosten zijn tussen € 50,- en € 55,-.

Het ledenvoordeel geldt voor de Seniorenkeuring (75+).

4. Medische keuring
    Tijdens de keuring wordt gekeken of je volgens de wet mag autorijden. Het duurt ongeveer een kwartier. De arts beoordeelt:
    • Je bloeddruk
    • Je urine op suiker
    • Je ogen
    • Je lichamelijke en geestelijke gezondheid

5. Verklaring opsturen
    De keuringsarts vult de Gezondheidsverklaring verder in. Als de verklaring volledig is ingevuld, stuur je die op naar het CBR.

6. Medisch rapport
    Bij bepaalde gezondheidsproblemen of beperkingen is een medisch rapport nodig. Bijvoorbeeld als je slecht ziet of epilepsie hebt. Heeft het CBR een rapport nodig, dan ontvang je daarvan een verwijsbrief voor verder onderzoek.

7. Rijtest
    In sommige gevallen wil het CBR dat je een rijtest doet. Bijvoorbeeld als je gezondheidsproblemen hebt of een beperking. Aan de hand van je eigen verklaring bepaalt het CBR of een rijtest nodig is. Is dit nodig, dan ontvang je daarvoor een uitnodiging.
    Tijdens de rijtest beoordeelt een deskundige van het CBR of je de auto goed bestuurt en of je veilig reageert in de verschillende verkeerssituaties. Hoe je rijtest er precies uitziet, bespreekt de deskundige vooraf met je. Een rijtest kost je niets. Heb je een lesauto nodig bij de test, dan zijn die kosten wel voor eigen rekening.

Zo regel je de Seniorenkeuring (75+) met ledenkorting

1. Bel 088 - 383 20 00 (je hebt alleen recht op de afgesproken korting als je telefonisch contact met ons opneemt)
  2. Hou jouw lidnummer bij de hand

Je voordeel als lid

• De tarieven lopen uiteen van € 50,00 - € 55,00. Leden krijgen € 5,- korting op de Seniorenkeuring (75+).

Voorwaarden