Ruimte voor rouw

Hoe verwerkt u het verlies van uw naaste?
De heftige periode van de uitvaart is achter de rug. De rust keert langzaam terug en er komt ruimte voor rouw. Maar hoe verwerkt u het verlies en hoe komt u deze rouwperiode door?

Iedereen heeft zijn eigen rouwproces

Iedereen rouwt op zijn eigen manier. Er is er niet één goed of fout. En er is ook geen bepaalde tijd aan verbonden. Het is een proces van loslaten, dat voor iedereen anders is en anders verloopt. Ontkenning, verdriet, woede, lichamelijke pijn, extreme moeheid, schuldgevoelens, agressie en schaamte horen allemaal bij rouwen.

Tips bij rouwverwerking

Ook al is uw situatie verschillend van die van een ander, onderstaande tips helpen u vast om deze periode van rouw op een bij u passende manier te verwerken:

• Praat erover
    Praat over uw verlies met vrienden en familie. Voelt u zich alstublieft niet teveel. Vaak willen uw naasten er juist graag met u over praten. Ze weten alleen niet hoe ze moeten beginnen.

• Wees duidelijk naar uw omgeving
    Uw naasten vinden het vaak lastig om in te schatten waar u in deze periode behoefte aan heeft. Neem ze dit niet kwalijk. Maar geef zelf duidelijk aan wat u wilt.

• Overhaast niet
    Er staat geen specifieke tijd voor rouw. Gun uzelf een periode van rust, geef uzelf de tijd om te voelen waar u staat. Probeer na verloop van tijd wel voorzichtig de draad weer op te pakken.

• Zoek steun of hulp
    Schroom niet om extra ondersteuning of hulp te vragen. Er is veel mogelijk op professioneel en vrijwillig gebied.

Hulp bij rouwverwerking

Hulp bij rouwverwerking is er in vele vormen. Wij bieden  u hier enkele vormen aan buiten uw eigen familie- en vriendenkring.

Lotgenoten contact

• Jonge weduwen
    Organiseert lotgenotengroepen voor jonge weduwen per regio. U helpt elkaar via berichten op een facebook pagina en heeft daarnaast de mogelijkheid om bijeenkomsten te bezoeken.

• Steun aan huis
    Een vrijwilliger én lotgenoot bezoekt u gedurende een half jaar tot één jaar om herkenning, erkenning en daarmee troost te bieden.

Online lotgenoten contact

• Alles rondom verlies
    Op dit initiatief van Monuta chat u op www.wietroostmij.nl online met lotgenoten over verschillende onderwerpen, zoals:  verlies van een kind, verlies van ouders, verlies door zelfdoding en meer.

• Jong uw partner verloren?
    Op www.jjgv.nl vindt u lotgenoten die net als u op jonge leeftijd (21-65 jaar) hun geliefde verloren.

• Anoniem praten over verlies
    Op pratenoververlies.nl mag u alle dagen van de week met een vrijwilliger chatten over het verlies van uw naaste. Dit is een initiatief van Humanitas en Yarden.

Luisterend oor

• Onzeledenconsulent is er voor u
    Als lid van de ledenvereniging mag u altijd bellen met de ledenconsulent. Zij luistert naar u, verwijst u eventueel door naar ondersteuning in uw eigen buurt of maakt een afspraak voor een huisbezoek.

• Steun bij verlies
    Het Landelijk Steunpunt Rouw biedt u emotionele hulp en praktisch advies via haar site, via de telefoon én per mail. Het steunpunt is bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Het telefoonnummer is: 033 461 68 96. De site bevat ook een chatfunctie.

Psychische steun bij rouwverwerking

• Huisarts
    Wanneer het niet lukt om u aan te passen aan een leven zonder uw dierbare is het verstandig om dit met uw huisarts te bespreken. Deze bekijkt samen met u welke vervolgstappen er mogelijk zijn en welke daarvan het beste bij u past. Uw huisarts kan u bijvoorbeeld verwijzen naar een psycholoog of tijdelijke medicijnen voorschrijven.

• Online therapie
    Gaat u liever niet naar de huisarts? Overweeg dan of online hulp bij u past. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Klik op online-hulp-bij-rouwverwerking of behandelingen.

• Hulpverleners in de buurt
    Het Landelijk Steunpunt Rouw biedt deze zoekmachine aan, waarmee u hulpverleners vindt bij u in de buurt. Het verwijsbestand omvat rouwtherapeuten, professionele rouwbegeleiders en vrijwillige rouwzorgers.

Meer over