Samen krijgen we veel voor elkaar

'Gebruik de kracht van het netwerk'
Kwetsbare ouderen kunnen moeilijk de juiste zorg vinden. Dit blijkt uit het rapport 'Knelpunten in kaart' van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Als oorzaak noemt het onderzoeksinstituut onder andere schotten in de zorg, te weinig goed opgeleide professionals en onvoldoende financiële middelen. Espria Ledenvereniging herkent deze problemen. Directeur Erik Wijnhof roept daarom op om meer gebruik te maken van de kracht van het netwerk. "Soms is het goed om te kijken naar de mogelijkheden die we vanuit het informele deel kunnen bieden."

We wijzen je de weg

Netwerk

Espria Ledenvereniging heeft 310.000 leden en kan je in contact brengen met mensen in de buurt om je te helpen. Erik: "We kennen de zorgorganisatie, bedrijven en hulpverleners en zorgen dat jouw vraag op de juiste plek terechtkomt. Leden hebben onder andere toegang tot veilige en vertrouwde ontmoetingsplekken op internet. Als een vraag niet wordt opgepakt, dan zetten we ons netwerk in. Zo kunnen we alternatieven bieden."

Producten en diensten

Leden kunnen gebruikmaken van producten en diensten en profiteren van kortingen. Denk aan bijeenkomsten over bijvoorbeeld artrose en dementie, Wegwijzer bij kanker en hulp in en om het huis. "Om te blijven aansluiten op de behoefte doen we onderzoek via ledenpanels. Ook zijn we in gesprek met zorgbedrijven, zorgverzekeraars en gemeenten zodat ons aanbod ertoe blijft doen voor onze leden. En we bieden oplossingen voor verwanten. Zoals vervangende mantelzorg in vakantietijd", vertelt Erik.

Durf te vragen

Volgens hem worden nog niet alle mogelijkheden optimaal benut. "We weten hoe sterk ons netwerk is, maar we maken er nog zo weinig gebruik van." In het rapport van het SCP staat dat ouderen zich schamen, regie willen houden en anderen niet tot willen last zijn. Erik ziet dat ook: "Er is vaak voldoende aanbod, maar mensen durven niet te vragen. De afgelopen tijd hebben we vanwege corona alle leden die ouder zijn dan 75  gebeld en gevraagd hoe het gaat. Dan krijgen we reacties als: ‘Het gaat wel, ik sla me er wel doorheen’. Dat zien we ook bij mantelzorgers; het bordje kan eigenlijk niet te vol."

In gesprek

Dit kan júíst zorgen voor meer problemen en kans op acute en vaak zwaardere zorg. Daarom willen we nu al in gesprek. Erik: "Als je hulp nodig hebt bij dagelijkse dingen, dan zorgen wij dat er iemand met je gaat wandelen, een praatje met je maakt of dat er voor je wordt gekookt. Dat kan iemand doen die daarvoor betaald wordt, maar het kan ook een vrijwilliger zijn. Bij ons heb je geen indicatie nodig. We financieren ons aanbod uit de contributie van € 21,50 per jaar. Daarmee creëren we oplossingen die voor iedereen toegankelijk zijn, ook financieel. Zo maken we samen heel veel mogelijk."

Contacthond
Foto Stichting Blijf