Stelling: Is schermtijdbeperking een goed idee?

Beeldschermen hebben een magische werking
Steeds meer gebeurt online, ook voor kinderen. Van spelletjes spelen tot de Klokhuis-podcast luisteren. Vaal al vanaf jonge leeftijd kletsen kinderen met elkaar via de klasse-app. Al die functies maakt het lastig om de schermtijd te begrenzen. Misschien vind je het zelf ook lastig om je telefoon weg te leggen als je online bent. Voor kinderen is het nog moeilijker.

Beeldschermen hebben een magische werking op kinderen, dat begint al jong. Marieke Post, orthopedagoog bij Icare Jeugdgezondheidszorg, raadt aan om de schermtijd van de kinderen te monitoren, in plaats van de verbieden. ‘Maak afspraken met je kind en stel grenzen. Gewoontes zijn namelijk lastig terug te draaien.’

Hoeveel schermtijd is verstandig? Een kant en klaar antwoord bestaat eigenlijk niet. Wel staat vast dat te veel schermtijd schadelijk kan zijn voor de gezondheid, omdat de effecten groot zijn op de ogen en het concentratievermogen. Ook zorgt te veel schermtijd tot verstijfde spieren van het lang stilzitten en kan de hormoonhuishouding van slag raken.

Bang dat je kind verslaafd is aan het beeldscherm? Let dan ook eens op andere factoren: spreekt je kind af met vrienden, hoe gaat het op school en hoe reageert hij/zij als je vraagt het beeldscherm af te sluiten?

Naast schermtijd zijn er meer afspraken mogelijk: eerst huiswerk, dan pas gamen of filmpjes kijken. Niet vlak voor het slapen en tijdens het eten geen schermpjes. En natuurlijk: geef zelf het goede voorbeeld.

Hoeveelheid schermtijd per dag volgens Ouders van Nu

Leeftijd kind        Schermtijd per dag
0-2 jaar                       5 minuten
2-4 jaar                      30 minuten
4-6 jaar                      1 uur (4x 15 min)
6-8 jaar                      1 uur (2x30 min)
8-10 jaar                    1,5 uur
10-12 jaar                  2 uur
12 jaar en ouder        3 uur

Het gamegedrag van je kinderen onder controle krijgen? Als lid volg je gratis de online zelfhulpmodule Gamen van Stichting Mirro. Hier vinden ouders tips hoe ze effectief met schermtijd om kunnen gaan.

Chatten

Chat met onze