Is uw huis klaar voor de toekomst?

10 snelle oplossingen
Uw woning is misschien niet meer zo’n veilige plek als uw lichaam en geest wat ouder beginnen te worden. En u bijvoorbeeld slecht ter been wordt of dingen vergeet. Met deze 10 snelle oplossingen is uw huis nu alvast klaar voor de toekomst.

De woonkamer

1. Werk losse snoeren weg

Losliggende snoeren op de grond ogen rommelig en zijn gevaarlijk: u struikelt er makkelijk over. Bind ze liever samen met een kabelbinder (tiewrap) of zet ze vast met kabelclips.

2. Maak ruimte

Hoe meer meubels, hoe groter de kans om te vallen. Zorg voor meer loopruimte door bijvoorbeeld een bank te vervangen door een stoel. Of vervang de salontafel door kleine bijzettafeltjes naast uw bank of stoel.

De hal en trap

3. Verwijder obstakels op de grond

Haal vloerkleden, vazen, beelden en andere obstakels op de grond weg. Zo voorkomt u dat u er op een dag tegenaan loopt of over struikelt. Hoge drempels maakt u veiliger met een drempelhulp.

4. Plaats een tweede trapleuning

Een tweede trapleuning geeft extra houvast tijdens het traplopen en verkleint de kans dat u valt. Dit is een extra trapleuning die u aan de andere zijde van uw trap plaatst, waar nog geen leuning zit. Zo heeft u aan beide kanten grip als u de trap op loopt.

De keuken

5. Houd keukenspullen binnen handbereik

Staat u regelmatig op een trapje om spullen te pakken waar u net niet bij kunt? Het gaat een keer mis. Verplaats ze dus liever naar een plek binnen handbereik. Plaats eventueel een extra kast in de keuken.

Weinig ruimte? Een loze ruimte tussen de koelkast en de muur leent zich goed voor een paar planken of smalle kast. Voor net wat extra ruimte. Zelf een apothekerskast maken kan ook, als u een beetje handig bent.

6. Kook veiliger met een slimme kookwekker

Het kan gebeuren: terwijl u staat te koken gaat de telefoon. U bent druk in gesprek en vergeet helemaal dat er nog pannen staan te pruttelen. De meeste woningbranden ontstaan in de keuken. Wel zo veilig als u een signaal krijgt als u te lang wegblijft bij het fornuis! Vanaf 2020 verkrijgbaar: de slimme kookwekker.

De voor- en achtertuin

7. Ga voor onderhoudsvrij

Als tuinieren moeilijker gaat, is een onderhoudsvrije tuin prettig. Kies bijvoorbeeld voor houtsnippers in plaats van een grasmat en vaste planten of siergrassen. Onkruid tussen tegels gaat u tegen door de voegen te vullen met voegmortel dat u in de bouwmarkt koopt. Aangepast tuingereedschap maakt tuinieren minder belastend voor uw lichaam.

8. Kijk wie er voor de deur staat

Een slimme deurbel heeft een ingebouwde camera en wifi. Via uw smartphone ziet u wie er voor de deur staat en kunt u met uw bezoeker praten. Veilig en handig als u niet thuis bent, niet op tijd bij de deur kunt komen of eerst wilt weten voor wie u opendoet.

De slaapkamer

9. Slimme slaapkamerverlichting

’s Nachts uw weg vinden naar toilet of badkamer is makkelijker en veiliger met het licht aan. Een lampje met ingebouwde sensor onder uw bed geeft voldoende licht zodra u uit bed stapt, zonder dat uw partner er wakker van wordt. Combineer dat met sensorverlichting op de gang en in het toilet voor extra veiligheid en gemak.

10. Automatische gordijnen

Automatische gordijnen in de slaapkamer openen en sluiten vanzelf op door u ingestelde tijden. Of als de lichtsensor ziet dat het donker of licht wordt. Handig als u dit zelf niet meer goed kunt en veilig als u met vakantie bent.

Meer slimme techniek

Benieuwd naar meer slimme technieken die voor gemak en veiligheid in huis zorgen? Lees dan ook deze tips over domotica.