Horen suikers in jouw voedingspatroon?

'We kunnen nooit helemaal zonder suikers'
Houd jij van zoete snacks? Of drink je veel frisdrank? Grote kans dat je dan te veel suikers binnenkrijgt. Het kan lastig zijn om je suikerinname te beperken, omdat de zoete smaak best verslavend is. We spraken Anna Bakker van Diëtistenpraktijk Drenthe hierover. Ze vertelt wat te veel suiker met je lichaam doet en wat een goede manier is om het te gebruiken. Voor iedereen: jong en oud!

Diëtiste Anna Bakker geeft advies

Toegevoegde suikers

“Je lichaam heeft suiker nodig”, aldus Anna. “Suiker is een koolhydraat en die heb je nodig om energie te krijgen. We kunnen dus nooit helemaal zonder suiker. Maar we kunnen wel zonder toegevoegde suikers. Die zitten onder andere in snoep, koek en gebak. We krijgen genoeg suikers binnen via bijvoorbeeld brood en melk. Daarnaast zitten er weinig voedingsstoffen in snacks. Hierdoor heeft je lichaam er weinig aan.”

Te veel suiker

Wat gebeurt er als je te veel suiker binnenkrijgt? “Dan wordt het omgezet in vet in plaats van energie”, vertelt Anna. “En het kost je lichaam veel inspanning om al die suikers te verwerken. Dat komt doordat je bloedsuikerspiegel snel stijgt als je veel suikers binnenkrijgt, en daarna ook weer snel daalt. Door die daling voel je je moe en krijg je zin in meer zoete producten om je weer energiek te kunnen voelen. Zo blijf je bezig. Om je bloedsuikerspiegel op peil te houden, is het dus het beste om niet te veel suikers te nemen.”

Suikerinname beperken

"Lightproducten zijn een goede eerste stap om je suikerinname te beperken. Je bloedsuikerspiegel reageert daar namelijk niet op. Toch is het goed om ook hier niet te veel van te nemen. Je hersenen herkennen in deze producten nog steeds de zoete smaak, waardoor de trek in zoetigheid blijft bestaan. Als je minder suikers wilt eten, heb je liever dat die behoefte verdwijnt. In het begin zal je lichaam daar even aan moeten wennen. Je kunt bijvoorbeeld hoofdpijn krijgen. Maar na een tijdje merk je dat je je zelfs beter voelt dan daarvoor.”

Suikers en kinderen

Ook voor kinderen is het goed om toegevoegde suikers zoveel mogelijk te vermijden. “Als je je kind al vroeg aanleert om water of thee te drinken, zal hij of zij dit vanzelf lekkerder vinden dan frisdrank”, vertelt Anna. “Ook zijn er genoeg gezonde tussendoortjes. Denk aan een stuk fruit, een handje ongezouten noten, een volkoren cracker met beleg, een gekookt eitje of rauwkost. Voor de afwisseling kun je natuurlijk ook iets van suikervrije limonade geven. En je kind snoept op een verjaardag of ergens anders vast wel eens. Maar als de basis goed is, dan kan dat prima!”

Meer weten?

Weet je niet zeker wat nou wel en geen gezonde producten zijn? Op deze pagina lees je meer over het kiezen van gezonde producten