Hoe kun je het beste tandenpoetsen bij een jong kind?

Tandenpoetsen op een goede én leuke manier
Als je kindje zijn of haar eerste melktandje heeft, is het tijd om te beginnen met tandenpoetsen. Maar hoe doe je dat op een handige manier? En hoe zorg je ervoor dat je kind zich niet gaat vervelen tijdens het poetsen? Hieronder lees je een aantal tips.

Tips voor tandenpoetsen

1. De juiste houding

Heb je een heel jong kindje? Dan is het makkelijk om de tanden te poetsen terwijl hij of zij ligt, bijvoorbeeld op een commode. Als je kind al wat ouder is, kun je het beste achter hem of haar gaan staan en het hoofd iets achterover tegen je aan laten rusten. Zo kun je met je hand de wang en lippen iets opzijhouden.

2. Een goede tandenborstel

Het is goed om een speciale kindertandenborstel te gebruiken. Met een te grote borstel kun je namelijk niet goed bij de hoekjes in de mond komen. Daardoor krijgt je kind sneller gaatjes. Daarnaast is het belangrijk om voor een tandenborstel met zachte haartjes te gaan, omdat je anders het tandvlees kan beschadigen.

3. De drie B’s

Een handig trucje om goed te tandenpoetsen is door jezelf en je kind te leren poetsen volgens de drie B’s: binnenkant van de onderkaak, buitenkant van de onderkaak en bovenkant van de onderkaak. Daarna doe je hetzelfde voor de bovenkaak. Maak hierbij zachte, horizontale bewegingen over de tanden en het tandvlees.

4. Afleiding

Twee minuten stilstaan is best lastig voor een jong kind. Misschien gaat je kind zich wel vervelen, en wil hij of zij te vroeg stoppen met poetsen. Het helpt dan om het tandenpoetsen leuk te maken. Zing bijvoorbeeld samen een liedje aan het begin en het eind van het poetsen, poets je eigen tanden tegelijkertijd met je kind of gebruik een leuke tandenborstel. Daarnaast zijn er speciale YouTube filmpjes en apps zoals ‘Oral B: Disney Magic Timer’, ‘Tandenland’ en ‘Glansje’, die je kind op speelse wijze leren tandenpoetsen. Zo vliegt de tijd voorbij!

Heb je nog andere vragen of wil je meer poetsadvies? Dan kun je terecht bij je tandarts of mondhygiënist.