Te zout is fout

Verminder risico op verhoogde bloeddruk en nierziekten
Zonder dat we het doorhebben, krijgen we elke dag heel wat zout binnen. Te veel, zo blijkt uit onderzoek van het RIVM. Dat is slecht nieuws voor onze gezondheid. We moeten echt minderen. Maar wat is dan te veel? En hoe kun je minder zout eten?

Feiten en tips over zout

6 gram per dag

Vooropgesteld: zout hebben we nodig om de hoeveelheid vocht in ons lichaam te regelen. Daarvoor is 6 gram per dag voldoende. Minder mag ook. Voor jouw idee: 6 gram zout is 2 theelepels. Maar de meeste mensen krijgen veel meer zout binnen dan ze nodig hebben: mannen zo’n 10 gram per dag, vrouwen 7,5 gram per dag. Bijna iedereen (85%) eet te zout.

Zout in bewerkt voedsel

We krijgen vooral te veel zout binnen door bewerkt voedsel uit de supermarkt. Denk aan kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen, snacks, vleeswaren, groenten uit blik of pot, brood en kaas. Ongeveer 80% van het zout komt uit bewerkt voedsel. De rest voegen we zelf toe aan ons eten.

Weet wat je eet

• Hoeveel zout eet je elke dag? Test het in de Zoutmeter van de Nierstichting.
  • Hoeveel weet je van zout in eten? Doe de zoutquiz van de Nierstichting.
  • In welk producten zit veel zout? Het Voedingscentrum geeft uitleg. Bekijk ook de video.
  • Hou bij hoeveel zout je elke dag binnenkrijgt, bijvoorbeeld met de gratis Eetmeter.

Gevaarlijk voor gezondheid

Als je langere tijd te veel zout binnenkrijgt, is dat gevaarlijk voor je gezondheid. Je kunt er verhoogde bloeddruk en nierziekten van krijgen. En je loopt groter risico op hart- en vaatziekten, maagkanker en botontkalking.

Tips om minder zout te eten

Minder zout eten is dus beter voor de gezondheid. Maar hoe zorg je daarvoor? Een paar tips:

• Eet producten uit de Schijf van Vijf.
  • Eet zo min mogelijk kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen, hartige snacks.
  • Kies zoveel mogelijk voor verse, onbewerkte producten.
  • Kook met meer kruiden en minder zout.
  • Vergelijk etiketten en kies het product met het minste zout.

Benieuwd hoe je nog meer kunt minderen met zout? Bekijk de tips van: