Te zout is fout

Verminder uw risico op verhoogde bloeddruk en nierziekten
Een bord eten waarover iemand zout strooit
Zonder dat we het doorhebben, krijgen we elke dag heel wat zout binnen. Te veel, zo blijkt uit onderzoek van het RIVM. Dat is slecht nieuws voor onze gezondheid. We moeten echt minderen. Maar wat is dan te veel? En hoe kunt u minder zout eten?

Feiten en tips over zout

6 gram per dag

Vooropgesteld: zout hebben we nodig om de hoeveelheid vocht in ons lichaam te regelen. Daarvoor is 6 gram per dag voldoende. Minder mag ook. Voor uw idee: 6 gram zout is twee theelepels. Maar de meeste mensen krijgen veel meer zout binnen dan ze nodig hebben: mannen zo’n 10 gram per dag, vrouwen 7,5 gram per dag. Bijna iedereen (85%) eet te zout.

Zout in bewerkt voedsel

We krijgen vooral te veel zout binnen door bewerkt voedsel uit de supermarkt. Denk aan kant-en-klaar maaltijden, soepen, sauzen, snacks, vleeswaren, groenten uit blik of pot, brood en kaas. Ongeveer 80 procent van het zout komt uit bewerkt voedsel. De rest voegen we zelf toe aan ons eten.

Weet wat u eet

Gevaarlijk voor gezondheid

Als u langere tijd te veel zout binnenkrijgt, is dat gevaarlijk voor uw gezondheid. U kunt er verhoogde bloeddruk en nierziekten van krijgen. En u loopt groter risico op hart- en vaatziekten, maagkanker en botontkalking.

Tips om minder zout te eten

Minder zout eten is dus beter voor de gezondheid. Maar hoe zorgt u daarvoor? Een paar tips:

• Eet producten uit de Schijf van Vijf.
  • Eet zo min mogelijk kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen, hartige snacks.
  • Kies zoveel mogelijk voor verse, onbewerkte producten.
  • Kook met kruiden en minder zout.
  • Vergelijk etiketten en kies het product met het minste zout.

Meer over