Tekenbeet? Deze middelen helpen

Verwijder een teek voorzichtig, maar goed.
Er zijn tekentangen en tekenpennen te koop. Maar wat is nou het verschil? En welke werkt het beste?

Na het maaien van het gras of een wandeling in het bos kunt u een tekenbeet hebben. Controleer uw huid altijd goed als u buiten bent geweest en verwijder de teek snel. Met een speciale pen of tang doet u dat het beste.

Welke manier werkt het beste?

Er zijn verschillende soorten tekenverwijderaars. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert de tekenpincet of tekentang te gebruiken om een teek te verwijderen. Maar er zijn meer mogelijkheden.

• Pincet
    Het uiteinde van een tekenpincet loopt in een punt en verschilt daarmee van een normale pincet. Pak de teek, zo dicht mogelijk bij uw huid, vast bij de kop en trek hem eruit. Raak het lijf van de teek niet aan.
    Voordeel: door de scherpe punt krijgt u goed grip op de kop van de teek.

• Tang
    De tang heeft de vorm van een pen met onderaan twee ‘grijpers’. Druk de tang open en zet de grijpers stevig op de kop van de teek. Door de pen te sluiten en een draaiende beweging te maken haalt u de teek uit de huid.
    Voordeel: de tang plaatst u ook eenvoudig op moeilijk bereikbare plaatsen op het lichaam, zoals tussen de tenen.

• Tekenkoevoet
    De Smartick tekenkoevoet gebruikt u voor grote, maar ook voor kleine teken. De koevoet plaatst u om de kop van de teek. Met een rustige draaiende beweging verwijdert u de teek.
    Voordeel: met hulp van de koevoet draait u de teek zachtjes rond, waardoor het beestje de grip op de huid verliest.

• Kaart
    De tekenkaart heeft de vorm en grootte van een bankpas. Er zit een grote inkeping aan één kant van de kaart die u over de teek schuift. Wip het beestje nu met een rustige beweging uit de huid. Aan de andere kant van de kaart zit een kleine inkeping. Daarmee verwijdert u eenvoudig kleine teken en angels van bijen of wespen. De kaart bewaart u in uw portemonnee zodat u deze altijd bij de hand heeft.
    Voordeel: de kaart heeft een inkeping voor grotere teken, maar ook voor hele kleine.

• Tekenlasso
    Deze lasso werkt met een lus. Plaats de lus om de kop van de teek en trek de lus strak aan. Haal de teek met een rustige, draaiende beweging voorzichtig uit de huid.
    Voordeel: de lasso bevestigt u eenvoudig aan uw sleutelbos. Zo heeft u deze altijd bij u.

• Tekenlepel
    In de lepel zit een inkeping die u zo dicht mogelijk om de kop van de teek zet. Schuif de  teek nu uit de huid.
    Voordeel: door de bolle vorm blijft de teek na het verwijderen in de lepel en kunt u de teek weggooien.

Belangrijk is dat u altijd de kop van de teek goed vastpakt zodat u deze compleet verwijdert. Welke manier u ook kiest, ontsmet de huid na het verwijderen van de teek altijd met jodium of 70% alcohol.

Verkooppunten

Tekenverwijderaars koopt u bijvoorbeeld bij de apotheek, de drogist, de dierenspeciaalzaak en de ANWB. Maar ook online kunt u shoppen, zoals bij webwinkel Bol.com en bij de webwinkel van de serviceapotheek. De prijs varieert van enkele euro’s tot circa € 10,-.

Tip!

Lees altijd goed de gebruiksaanwijzing van de tekenverwijderaar.

Teek verwijderen in het buitenland

Bent u op vakantie en wordt u gebeten door een teek? Koop een tekenverwijderaar bij de apotheek of neem deze mee vanuit Nederland. Lukt het u niet de teek te verwijderen, ontstaan er rode kringen om de beet of wordt u ziek? Ga dan direct naar een arts.

Teek verwijderen bij uw huisdier

Voor uw huisdier kunt u dezelfde tekenverwijderaar gebruiken als voor uzelf. Bij het verwijderen van een teek bij de hond of kat is het ook belangrijk dat u de kop er voorzichting uittrekt en het lijf van de teek heel laat.

Tip!

Het is belangrijk dat u de teek niet irriteert en niet in het lichaam van de teek knijpt. Bestrijd het beestje niet met alcohol of andere middelen.

Tip!

Noteer altijd wanneer u gebeten bent en waar op de huid. Het kan van pas komen als een arts u hiernaar vraagt.