De kinderen gaan weer naar school

Nieuw schooljaar is begonnen!
Het heeft toch altijd iets feestelijks: het begin van het schooljaar. Maar het is ook spannend. De kinderen beginnen vaak enthousiast aan het nieuwe jaar, nieuwsgierig naar de (nieuwe) juf of meester, blij om de klasgenoten weer te zien en naar een hogere klas.

Om deze eerste schoolweken zo soepel mogelijk te laten verlopen, scheelt het als de kinderen goed uitgerust aan het schooljaar beginnen. Veel kinderen gaan in de vakantie later naar bed. Nu de wekker weer op tijd gaat, zijn de meeste kinderen gebaat bij voldoende slaap. Dus op tijd naar bed gaan hoort daarbij.

Als je merkt dat je kind vermoeid van school komt, probeer dat dan te accepteren. In september is een dutje op de bank heel normaal. Misschien is het lontje wat korter. Dat kan ook door de vermoeidheid komen. Heb iets meer geduld met de kinderen, ze zijn snel genoeg weer gewend aan het schoolleven.

De coronaprotocollen gelden op veel scholen. Dat betreft ook het wegbrengen en het afscheid nemen van de (jonge) kinderen. Soms moet er afscheid bij de deur genomen worden of zelfs al buiten het plein. Maak hier vooraf afspraken over. Bespreek hoe jullie afscheid nemen, met een knuffel en zwaaien. Als je kind veilig binnen is, ga dan weg. Dat geeft je kind vertrouwen dat hij of zij dit avontuur zelfstandig kan beleven.