Hier loop je écht risico om te vallen

Top 10 vallen in huis plus slimme tips
Wist je dat je thuis het meeste risico loopt om te vallen? Vooral op de trap, in de badkamer en het toilet. We hebben de 10 grootste risico's in huis voor je op een rijtje gezet. Plus: we geven je slimme tips om op de been te blijven.

10 grootste risico's om te vallen in huis

1. Uitglijden in de badkamer

Vallen in de badkamer komt veel voor. Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je uitglijdt. Ga je graag in bad, monteer dan een badrandbeugel en leg er een grote antislipmat in. Veiliger is een ruime inloopdouche met een zitje en wandbeugel.

2. Languit in de keuken

Ook in de keuken is een val zo gemaakt. Een simpele oplossing is antislipspray, eigenlijk bedoeld voor de badkamer maar kan net zo goed in de keuken. Dit onzichtbare goedje spuit je op de vloer. Let op: niet te veel, dan wordt de vloer zo stroef dat je juist makkelijk struikelt.

3. Een zwieper op de losse mat

Losliggende (deur)matten en tapijten zijn levensgevaarlijk. Een zwieper is zo gemaakt. Dit los je eenvoudig op met een antislipmat eronder. Of plak antislipstrips onder kleden en matten.

4. Oeps, drempel niet gezien

Ook drempels veroorzaken veel valpartijen. Alle drempels in huis verwijderen is de veiligste optie. Te veel werk of te duur? Kies dan voor een drempelloop, een glooiend profiel dat over de drempel wordt gelegd.

5. Onderuit in het donker

Met looprouteverlichting zie je ook ’s nachts waar je loopt. Zodra je uit bed stapt, floepen de ledlampjes op voethoogte aan en wijzen je de weg naar badkamer of toilet.

6. Van de trap vallen

Eén misstap en je ligt beneden. Zorg voor een stevige trapleuning, liefst aan twee kanten. Plak antislipstrips op de treden. En, belangrijk: laat geen rommel op de trap slingeren.

7. Struikelen over een snoer

Apparatuur, staande lampen, overal in huis liggen snoeren en kabels. Zeker als ze in de loop liggen verhogen ze jouw valgevaar. Met kabelgoten – van aluminium of kunststof – werk je ze netjes en vooral veilig weg.

8. Vallen bij toiletbezoek

Als opstaan lastiger gaat, is het risico dat je onderuitgaat in het toilet groter. Een verhoogd toilet of losse toiletverhoger maakt opstaan makkelijker. Monteer wandbeugels voor extra steun. Liever niet in de muur boren? Er zijn ook losse aluminium frames die je over het toilet plaatst en waarmee je je omhoog duwt.

9. Uit bed tuimelen

Met een bedhek verlaag je de kans uit bed te vallen. Er zijn losse bedhekken die je eenvoudig onder je matras monteert. Voor extra veiligheid is er persoonsalarmering, een alarmknop die je altijd bij je draagt. Zo heb je direct hulp als het toch een keer misgaat.

10. Gladde sokken of panty’s

Gladde vloeren? Loop dan liever niet op sokken of panty’s door het huis. Op blote voeten val je minder snel. Graag warme voeten? Kies dan voor sokken of slippers met een antislipzool.

Veel van de hierboven genoemde producten kun je lenen of huren bij Medipoint en Zuiver Zorg. Als lid van de ledenvereniging krijgt je altijd 10% korting en op sommige producten zelfs 25%. Lees meer over uw ledenvoordeel.

Valpreventie: tips voor ouderen

Als je ouder wordt, wordt de kans om te vallen groter. Die kans kun je kleiner maken door je spieren sterk en soepel te houden. Lees wat je kunt doen om vallen te voorkomen.

Gratis cursus valpreventie

Ben je via de ledenvereniging collectief verzekerd bij Univé, Zilveren Kruis of De Friesland? Dan krijg je een cursus valpreventie volledig vergoed. Meer informatie over onze collectieve zorgverzekeringen.

geWoon thuis gesprek

Weten wat je allemaal kunt doen in huis om de kans op vallen te verkleinen? Vraag een geWoon thuis gesprek aan: de ledenadviseur loopt samen met jou door het huis en kijkt of je veilig, ontspannen en comfortabel woont. Zij geeft advies hoe je veilig woont.

Chatten

Chat met onze