Mobiliteit: zo blijf je zelfstandig

Openbaar vervoer of de eigen auto. Rolstoel, scootmobiel of Regiotaxi. Met deze en andere vervoersmiddelen kun je blijven doen wat je leuk vindt. Je zelfstandigheid behouden, ook als je ouder wordt.

Vervoer: dichtbij huis en verder weg

Rijd je geen auto meer, maar wil je dichtbij huis toch de deur uit? Dan heb je verschillende mogelijkheden. De bus, tram of trein pakken is het gemakkelijkst. De Regiotaxi is handig voor bezoek aan vrienden en familie. Je boekt een regiotaxi tot maximaal 25 kilometer vanaf je huis. Wil je verder van huis? Er zijn verschillende taxibedrijven die je helpen. Maar ook de Zonnebloemauto en Valys zorgen voor vervoer als je verder van huis gaat.

Autorijden na je 75ste

75 jaar of ouder en verloopt je rijbewijs? Dan krijg je een rijbewijskeuring. De keuring bepaalt of je gezond genoeg bent om de weg op te gaan. Heb je een brief gekregen voor een rijbewijskeuring? Leden van de ledenvereniging krijgen € 5,- korting bij een keuring via Regelzorg.

Hier parkeer je je scootmobiel

Heb je een scootmobiel of (elektrische) rolstoel? Dan kun je er in de buurt op uit. Een scootmobiel geeft veel vrijheid, bijvoorbeeld als je niet goed loopt en fietsen niet meer lukt. Je doet gewoon zelf boodschappen en rijdt zelf naar vrienden in de wijk. Weet je waar je je scootmobiel mag parkeren? Dat mag namelijk niet overal. Bijvoorbeeld alleen op de stoep als er genoeg plaats is.

Vervoer naar het ziekenhuis

Wist je dat je zorgverzekering soms de kosten voor vervoer naar het ziekenhuis vergoedt? De basisverzekering vergoedt de reiskosten voor vervoer naar het ziekenhuis voor bijvoorbeeld nierdialyse, chemotherapie of radiotherapie. Zit je in een rolstoel en moet je met de taxi naar het ziekenhuis? Ook dan betaalt de verzekering je reiskosten. Voor mantelzorgers in de bijstand zijn er regelingen via de gemeente.