Waar stal ik mijn scootmobiel?

Zo vindt u een plekje
Wist u dat er in Nederland al 300.000 scootmobiels op de weg zijn? Mensen wonen langer thuis, daardoor komen er steeds meer scootmobiels bij. Een plek vinden om te stallen wordt steeds moeilijker. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen.

Een scootmobiel geeft veel vrijheid. Zeker als u minder mobiel bent. Maar waar stalt u deze veilig als er geen ruimte is in of bij uw woning? De ledenvereniging zocht het uit.

• Veel gemeenten helpen bij het stallen van uw scootmobiel. Meld u hiervoor bij het wmo-loket. Uw gemeente zoekt samen met u naar een oplossing. Soms kunt u een vergoeding krijgen om te parkeren in een parkeergarage. Misschien kan er een muuranker mét oplaadpunt aan uw buitenmuur worden bevestigd? Dan kunt u uw scootmobiel daar veilig vastzetten, onder een hoes. Uw gemeente kan ook overleggen met uw woningcorporatie over een oplossing.
  • Woont u in een appartementencomplex en wilt u parkeren in de centrale hal of op uw gang? Kijk dan goed naar de regels van de Vereniging van Eigenaren of vraag ernaar. Soms mag het wel en soms niet. Het ligt er vaak maar net aan hoe groot de gezamenlijke hal is.

Kijktip:
Mevrouw Kolijn mocht haar scootmobiel niet in de hal van haar appartementencomplex stallen. De Rijdende Rechter deed uitspraak.

Parkeren op de openbare weg

• U mag parkeren op de stoep. Let op: alleen als er genoeg ruimte is. Mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen moeten er zonder problemen langs kunnen.
  • Soms mag u – met een parkeerschijf – ook in een parkeervak, op een gehandicaptenparkeerplaats of bij een gele streep staan. In veel plaatsen mag dit niet. Vraag het goed na in uw woonplaats.

Hoe voorkom ik diefstal?

Er zijn verschillende manieren om uw scootmobiel veilig te stallen.

• Een muuranker aan de buitenmuur. Hier kunt u een stevig kabelslot aan vastmaken. Er zijn ook speciale scootmobielsloten die u met een hand kunt bedienen.
  • Een zeer veilige oplossing is een afgesloten box of berging. Er zijn allerlei modellen op de markt. Van hout, staal of kunststof en met of zonder oplaadpunt. De duurdere modellen kunt u op afstand openen.
  • Sommige gemeenten vergoeden het plaatsen van een berging. Let op: voor een box op de stoep, of in de voor- of zijtuin heeft u wel een bouwvergunning nodig.

Verplicht verzekerd

Wist u dat u verplicht bent om uw scootmobiel te verzekeren? Minimaal een WA-dekking. Kiest u voor allrisk, dan bent u ook gedekt tegen diefstal. Vele verzekeraars bieden een speciale scootmobielverzekering aan.

Tip: Een verzekeringsplaatje is verplicht. Dit monteert u achter op de scootmobiel.

Chatten

Chat met onze