Tips om in huis te bewegen

Ook als u minder mobiel bent kunt u prima sporten
Wilt u graag sporten of bewegen, maar kan dit alleen thuis? Met onderstaande tips haalt u uw dagelijkse bewegingsminuten ook in de woonkamer.

Denk aan goede voorbereiding

Zorg voordat u begint dat: de grond vrij van obstakels is, zodat u niet over een kleedje struikelt. Trek ook goede schoenen en gemakkelijke kleding aan. Bent u lekker aan het bewegen? Drink dan tussendoor op tijd wat water. En stop als u zich niet goed voelt of pijn krijgt. Bent u hart- of vaatpatiënt? Informeer dan eerst bij uw huisarts of verzorger of u onderstaande tips voor een fijne workout in huis mag opvolgen.

Workout-oefeningen voor thuis

Instructies op tv, internet en dvd

  • Elke dag om 9.15 uur komt op NPO-3 Nederland in beweging met Olga Commandeur en Duco Bouwens. De oefeningen zijn eenvoudig en vaak laten ze ook zien hoe u aangepast meesport. Bijvoorbeeld met een stoel erbij.
  • Op YouTube vindt u veel instructiefilmpjes met oefeningen voor ouderen/senioren.
  • Op sites van aanbieders zoals bol.com vindt u een uitgebreid assortiment instructie-dvd’s, in alle prijsklassen.

Op de fiets, dankzij de hometrainer

  • Is buiten fietsen voor u geen optie? Misschien lukt het binnen nog wel? Via thuiszorgwinkel Medipoint huurt u een hometrainer voor € 15,- per week en betaalt u eenmalig € 25,- afleverkosten.
  • Bevalt de hometrainer en wilt u er een aanschaffen? Ook hierin voorziet Medipoint.

In beweging met de spelcomputer

  • Een moderne manier om in beweging te komen, is bewegen met een spelcomputer. Een goed voorbeeld is de Wii en het bijbehorende ‘Wii Fit’. Dit is een programma met conditie- en balanstrainingen, maar ook beweegspellen als bowlen of dansen. Speelgoedwinkels verkopen de Wii. Houdt goed de aanbiedingen in de gaten of vraag uw (klein)kinderen om advies.

Bewegen met speciaal materiaal

  • Er bestaan speciale ‘stepbankjes’ waar u veilig op en af kunt stappen. Daarmee werkt u zowel aan kracht als aan balans. Prijzen variëren van zo’n € 20,- tot wel € 70,-. Laat u goed informeren over de degelijkheid.
  • Vul lege waterflesjes van een kwart liter met water en maak in een handomdraai handige gewichtjes om uw armspieren mee te trainen.
  • Pak een keukenstoel met een hoge rugleuning als hulpmiddel voor uw evenwicht. Zet deze stevig neer voordat u meedoet met een tv-programma, filmpje of instructie-dvd.
  • Kijk eens op de site van thuiszorgwinkel Medipoint. Deze biedt een uitgebreid aanbod van sport ondersteunende materialen voor een speciale prijs.

Bewegen vanuit uw stoel

  • Kom elk uur overeind en doe een klusje in huis, haal een kopje koffie, geef de plantjes water et cetera. Zo traint u uw beenspieren en komt uw bloedsomloop op gang.
  • Kunt u meer aan: ga dan tien keer achter elkaar staan en zitten voor een goede krachttraining van uw beenspieren.
  • Of train uw arm- en beenspieren met de elektrisch aangedreven mobiliteitstrainer. U zet dit apparaat op tafel en begint aan een van de vijf trainingsprogramma’s of stelt zelf een programma in. Dit apparaat én andere mobiliteitstrainers zijn te koop via Medipoint.

Tip: als u dagelijks een half uur matig intensief beweegt vermindert u de kans op type 2 diabetes mellitus (ouderdomssuiker). Heeft u al diabetes, dan kan het sporten er voor zorgen dat u op termijn minder medicijnen moet gebruiken.

Tip: een stappenteller laat u zien of u genoeg beweegt. Om ‘matig intensief’ te bewegen moet u ten minste 7.500 stappen per dag zetten.