Veilig lopen in het donker

Hoe val je goed op?
De dagen zijn weer kort en de nachten lang. Grote kans dat je in het donker over straat loopt. Zelf kun je het andere verkeer dan goed zien. Maar ziet het andere verkeer jou wel goed? Of je nu met de kinderwagen loopt of met de rollator, de hond uitlaat, hardloopt of wandelt, het kan van levensbelang zijn om goed op te vallen. Een paar nuttige tips op een rijtje.

Voor de kinderwagen

Reflector

Je kinderwagen kun je beter laten opvallen met reflectoren. Als er autolichten op schijnen, lichten ze op. Maar de meeste reflectoren werken alleen goed op korte afstand. En als ze schoon zijn. Er zijn ook reflectoren speciaal voor kinderwagens en buggy’s in de handel die al op 150 meter goed zichtbaar zijn.

Verlichting

Er zijn allerlei lampjes te koop die je op je kinderwagen of buggy kunt klikken. Meestal zitten er energiezuinige ledlampjes in die ook kunnen knipperen. Als je dan niet opvalt… Je vindt led-verlichting voor de kinderwagen onder andere bij:

U kunt ook gewone fietslampjes gebruiken. Dit soort lampjes zijn vaak voor een paar euro bij de fietshandel verkrijgbaar of bij warenhuizen.

Voor de hardloper en wandelaar

Als je in het donker gaat wandelen of hardlopen, heb je een wereld aan mogelijkheden om goed op te vallen. Denk aan reflecterende hesjes, reflecterende armbanden, led-armbanden, hardlooplampjes, borstlampjes, ruglampjes en zelfs hoofdlampen en schoenverlichting. Bedenk daarbij dat reflecterende accessoires niet optimaal veilig zijn. Vaak lichten ze pas op korte afstand op. En je moet ze goed schoon houden, anders reflecteren ze het autolicht niet goed. Het is daarom aan te raden om iets reflecterends te combineren met verlichting.

Verlichting

Met verlichting val je van langere afstand op in het donker, zeker als die knippert. Je kunt bijvoorbeeld een led-armband dragen maar ook kleine fietslampjes op je kleding bevestigen. Dit soort lampjes zijn vaak voor een paar euro bij de fietshandel verkrijgbaar of bij warenhuizen.

Verlichting voor hardlopers en wandelaars kun je in vele winkels en webshops kopen, bijvoorbeeld:

Voor de hond

Het is voor je hond extra belangrijk om goed zichtbaar te zijn in het donker. Hij heeft namelijk geen enkel benul van het verkeer. Gelukkig zijn er genoeg accessoires in de handel, zoals een reflecterende halsband, hondenriem of vestje, en verlichting in een halsband of hondenriem. Soms met flitsende knippereffecten. Je vindt ze onder andere bij:

Voor de rollator

Veel rollators hebben standaard reflectoren. Maar deze lichten vaak pas op als de auto er van dichtbij op schijnt. Ook werken ze alleen goed als ze schoon zijn.

Verlichting

Het is dan ook veiliger om ook goede verlichting op jde rollator te gebruiken. Daarvoor kun je speciale rollatorverlichting kopen, zoals:

Chatten

Chat met onze