Vervelen is gezond

Verveling maakt u creatiever en geeft rust
Verveling is letterlijk een vervelend gevoel. Maar wist u dat een beetje verveling zo nu en dan heel gezond is? Het zorgt ervoor dat u zich beter concentreert. Ook komt u door verveling op nieuwe ideeën. Dus leg weg die telefoon!

Zo maakt u verveling zinvol

Het lijkt soms of we ons niet mogen vervelen. Misschien herkent u het gevoel: een regenachtige zondag zonder plannen. De verveling slaat toe. U voelt zich zinloos, of u denkt dat anderen u lui vinden. En heeft u ook niet de neiging om in een volle wachtkamer bij de dokter meteen uw smartphone te pakken? Even Facebook checken, het laatste nieuws lezen, een spelletje spelen. De tijd vliegt zo voorbij.

Geef uw brein even rust

Volgens onderzoekers is het slim om de volgende keer dat de verveling toeslaat niet naar uw telefoon te grijpen. Het is namelijk gezond om uw hersens af en toe rust te geven. U leert zich er beter door te concentreren, zo blijkt uit onderzoek. Vergelijk uw brein maar met uw spieren: die hebben ook af en toe rust nodig om sterk te blijven.

Voordelen van vervelen

Verveling heeft nog een groot voordeel. Het is een kans om stil te staan bij wat u aan het doen bent met uw leven. En om te bedenken wat u écht wilt. Vindt u uw baan nog leuk? Heeft u het in uw relatie nog gezellig met elkaar? Misschien wilt u wel verhuizen, maar komt het er nooit van om plannen te maken. Verveling is een moment om het allemaal op een rijtje te zetten. En vooral, na te denken over een oplossing. Een druk hoofd heeft hier geen ruimte voor.

Somber gevoel

Een beetje verveling is dus goed, maar het moet niet te lang duren. Als u lange tijd achter elkaar niets te doen heeft, kunt u zich somber gaan voelen. Merkt u dat dit gebeurt? Dan is het verstandig om er iets aan te doen. Probeer iets te bedenken waar u zich mee bezig kunt houden. Ga lekker sporten, start een hobby, of kijk of u vrijwilligerswerk kunt doen.