Videohometraining voor mantelzorgers

Videohometraining wordt ingezet om het contact tussen de mantelzorger en degene met dementie of hersenletsel te verbeteren.
Een ouder echtpaar kijkt in hun woonkamer samen met een videohometrainer naar video-opnames op hun televisie.

Zorgt u voor uw partner of familielid die dementie heeft? Of voor iemand met hersenletsel door bijvoorbeeld een herseninfarct of beroerte? Dan is een goede communicatie niet altijd makkelijk. Als het zorgen niet goed lukt omdat de communicatie moeilijk verloopt kunnen er dagelijkse conflicten ontstaan. Omdat u er als mantelzorger middenin zit, is het vinden van een oplossing lastig. Met videohometraining krijgt u de juiste begeleiding en ondersteuning. U herstelt het contact met uw naaste en u krijgt weer grip op de situatie.

Videohometraining bestaat uit één of meer video-opnames bij u thuis en een aantal gesprekken met een videohometrainer. De medewerkers van het team Thuisbegeleiding van Icare zijn speciaal opgeleid tot videohometrainer. Het werkt als volgt:

• De videohometrainer komt bij u thuis en maakt korte video-opnames van dagelijkse situaties. Drie tot vijf opnames is vaak voldoende.
  • U bekijkt met de trainer de beelden en bespreekt wat goed gaat en wat beter kan.
  • Zo leert u de goede elementen toepassen in moeilijkere situaties.

Hoe helpt videohometraining?

• Wanneer de communicatie beter verloopt kan er ook beter gezorgd worden.
  • Uw energie gaat niet meer in zitten in conflicten maar in het herstellen van het contact.
  • Er ontstaat ruimte om aandacht te geven aan de gevoelens en beleving van uw naaste.
  • Zowel u als mantelzorger als uw naaste voelen zich prettiger in het contact.
  • U krijgt als mantelzorger meer grip op de situatie.
  • De thuissituatie verbetert.

Uw voordeel als lid

Als lid van de ledenvereniging heeft u de mogelijkheid om u één keer per jaar gratis gebruik te maken van deze videohometraining.

Voorwaarden

• U bent lid van Icare Ledenvereniging. Videohometraining is er niet voor leden van Evean Ledenvereniging en Zorggroep Meander Ledenvereniging.
  • U krijgt als u dat wenst, na afloop een dvd van de video-opnames.
  • Uw privacy wordt uiteraard volledig gegarandeerd.
  • Er wordt geen kopie bewaard van de video-opnames.

Meer over