Vier tips bij hulp vragen en aanbieden

Hoe blijf je met elkaar in gesprek over oplossingen?
Stel je eens voor: je wil je moeder helpen. Haar reactie: “Dat kan ik toch zelf wel!” Of andersom: je kinderen bemoeien zich steeds meer met jouw leven. Je denkt: “Ik ben toch geen klein kind?” Herkenbaar?

Hulp accepteren is vaak moeilijk. Net als hulp aanbieden. Terwijl onze bedoeling vaak goed is, ziet de ander dat niet altijd. Dit komt doordat we elkaar niet goed begrijpen. Als je elkaar beter begrijpt, wordt het gesprek makkelijker. Hieronder geven we voorbeelden en tips die kunnen helpen om een gesprek over hulp goed te voeren.

Vallen en opstaan

Er zijn veel voorbeelden te bedenken van mensen die elkaar niet begrijpen. Denk maar eens aan een verjaardag. Jullie kletsen lekker bij. Maar Pa hoort niet alles meer. Het grootste deel van het gesprek gaat aan hem voorbij. Hij voelt zich eenzaam. En de rest van de familie stoort zich eraan als Pa veel vragen stelt. Ze zeggen: “Pap, daar hebben we het toch al lang over gehad?”

Of je drinkt koffie met je moeder. Ze vertelt dat ze op een stoel is geklommen om een lamp te vervangen. Je zegt dat ze dat niet meer moet doen. Wat als ze valt? Ma antwoordt: “Ik val echt niet, ik doe het al jaren zo.” Dat zal wel, denk je, maar jij vindt het beter als je eens samen kijkt naar oplossingen die het makkelijker en veiliger voor haar maken. Maar als je daarover begint, loopt Ma boos weg. Daar gaan jullie echt niet over praten!

Wat kun je doen om wel in gesprek te komen over oplossingen?

1. Praat met elkaar - stel vragen: Wat denkt en vindt de ander? Ga met elkaar in gesprek en luister naar elkaar. Stel open vragen, zoals “Pa, wat doet het met jou dat je niet alles hoort?” of “Ma, waarom word je boos als we kijken naar ondersteuning?” En ouders kunnen hun kant vertellen: “Ik vind het niet fijn als jullie zo snel praten. Kunnen jullie rekening met me houden?” of “Waarom wil je dat ik hulp krijg? Ik heb het nog niet nodig!” Samen kom je erachter wat er echt speelt. Meestal hebben mensen goede bedoelingen, maar vertellen ze niet direct alles.

2. Heb geduld:  Het helpt om te bedenken dat ouder worden een soort rouwproces is. Wanneer je ouder wordt, moet je afscheid nemen van de gezonde jaren. Dat kan best moeilijk zijn. De vijf fases van rouwen zijn: ontkenning, boosheid, onderhandelen, depressie, aanvaarding. Bedenk eens dat je vader of moeder, of jijzelf, in een van deze fases zit. Je kunt moeite hebben om een nieuwe situatie te accepteren. Als je je daarvan bewust bent, kun je beter begrijpen wat er gebeurt. En dan is het ook logisch dat het even kan duren voordat iemand aan de nieuwe situatie is gewend.

3. Wees eerlijk: Om elkaar echt te begrijpen, is het belangrijk om eerlijk te zijn. Vertel dat je je alleen voelt, en soms zelfs nutteloos, omdat je niet meer goed kunt horen. Of dat je niet afhankelijk wilt zijn van anderen en het liever zelf doet. Laat weten dat het voor jou en je broers of zussen vervelend is om dingen te moeten herhalen voor je vader. Dat jij er ook nog aan moet wennen dat hij niet meer alles kan volgen, maar dat er oplossingen zijn. Of dat je je zorgen maakt om je moeder in haar grote huis. Als jij echt open bent, begrijpen anderen je beter.
  4. Respecteer de ander: Soms doen mensen niet direct wat jij van ze wil. Word dan niet boos, maar respecteer de wensen van de ander. Dat kan moeilijk zijn. Maar iedereen mag zelf zijn beslissingen nemen. Respect voor elkaar helpt om het gesprek op gang te houden.

Je bent niet de enige

Veel mensen vinden verandering moeilijk. Toch zijn er mooie voorbeelden van mensen die moderne oplossingen zijn gaan gebruiken. De vader van Willem en Greet Haverland hebben bijvoorbeeld persoonsalarmering. Jan Vogels zorgde dat zijn vader langer thuis kon wonen door slimme apparaten. Denk je nu: ik kan toch wel wat hulp gebruiken? Of misschien kun je hulp gebruiken voor je vader of moeder? Praat er eens over met elkaar. Of bel de ledenadviseur, 088 - 383 20 00.

In het Ledenmagazine van september lees je het verhaal ‘Hulp vragen? Het levert je zoveel op!’ Met onder meer de vijf meest gebruikte smoesjes waarom mensen niet om hulp vragen. Houd de brievenbus in de gaten.

Chatten

Chat met onze