Voeding tijdens of na een ingrijpende ziekte, zoals kanker

Op sommige momenten moet u extra goed letten op wat u eet
In elke fase van uw leven is gezond eten belangrijk. Op sommige momenten moet u extra goed letten op wat u eet, zoals tijdens een ingrijpende ziekte.

Als uw smaak verandert

Medicatie tijdens een ingrijpende ziekte kan uw smaak veranderen. Gezond eten is dan een hele uitdaging, terwijl dit wel erg belangrijk is. Deze informatie helpt u een smaakvol en gevarieerd menu samen te stellen:

• De site beleefjesmaak.nl biedt u inzicht in smaakveranderingen en geeft tips en workshop om uw smaak te hervinden.
  • Een boek dat ingaat op smaakvol en gezond eten voor mensen die moeite hebben met ruiken en proeven is ‘Smaakvol en gezond eten met al je zintuigen’. Dit boek koopt of bestelt u in de winkel. Auteur is Joke Boon, uitgever Kosmos.
  • Kok Molly Birnbaum verloor zelf haar reuk en smaak en schreef hier het boek ‘Smaakmakend’ over. U koopt dit in de winkel. Uitgever is Artemis & Co.
  • Toen de man van chefkok José van Mil door ziekte ernstig afviel, besloot zij een boek te schrijven met kleine, calorierijke gerechten. Het heet: ‘gezond eten rond chemotherapie’. Mede-auteur is diëtist Christine Archer. Uitgever is Poiesz.

Tip: maak hele kleine porties eten klaar. En probeer te eten op andere momenten dan standaard. Misschien lukt het u later op de avond wel om wat te eten.

Gebruik nooit zomaar voedingssupplementen

Let op: gebruik tijdens radiotherapie of chemotherapie nooit voedingssupplementen, zonder dit met uw behandelend arts of verpleegkundige te bespreken.

Als eten niet lukt

Lukt het niet om goed en gezond te eten als gevolg van uw ziekte en valt u teveel af? Dan loopt u kans op ondervoeding. Bespreek dit altijd met uw behandelend arts of (oncologie)verpleegkundige. Deze kan u verwijzen naar een diëtist. Alle zorgverzekeraars bieden vanuit de basisverzekering een vergoeding aan voor de eerste drie behandeluren.

Vragen? De oncologieverpleegkundige is er voor u

• Bel voor meer informatie met de oncologieverpleegkundige van Icare: 0900 - 88 33 (€ 0,10 p/m) 24 uur per dag, 7 dagen per week. Of klik voor meer informatie op deze link.
  • De oncologieverpleegkundige van Evean houdt eens per week spreekuur. Meer informatie hierover vindt u hier.

Contact met de ledenvereniging

Heeft u vragen over dit onderwerp of zoekt u een voedingsconsulent? Belt of mailt u dan met de ledenvereniging en onze ledenconsulent. Wij kennen veel aanbieders in het gebied waarin u woont en helpen u graag verder.

Meer over