Vrijwillig hulpverlener Persoonsalarm

Zo helpt u uw naaste het beste
Iemand in uw omgeving heeft u gevraagd als ontvanger van een alarmoproep. Dat wil zeggen dat uw naaste via een alarmknop kan alarmeren als er plotseling iets aan de hand is. Heeft uw naaste een abonnement met zorgcentrale, dan krijgt diegene de zorgcentrale aan de lijn. Die kan u bellen om naar uw naaste toe te gaan. Heeft uw naaste een abonnement zonder zorgcentrale, dan bent u een van de hulpverleners die de alarmoproep op hun telefoon binnenkrijgen. Wat doet u als u een alarmoproep krijgt?

Zo helpt u uw naaste als u een alarmoproep krijgt

Als uw naaste op de alarmknop drukt, kan er van alles aan de hand zijn. U wilt dat uw naaste de juiste hulp krijgt. Let op de volgende zaken:

Handelend optreden

Het belangrijkste is dat u handelend kunt optreden bij een alarmoproep. Kunt u zelf niet naar uw naaste, schakel dan iemand anders in. Of kunt u bijvoorbeeld uw naaste niet overeind helpen als deze gevallen is? Zorg dat er iemand in de buurt is die dat wel kan.

Keuze hulpverlener

Uw naaste vraagt misschien het liefst mensen als hulpverlener met wie hij het beste contact heeft. Maar mogelijk wonen deze mensen niet bij uw naaste in de buurt. Het is beter als uw naaste mensen kiest die bij hem in de buurt wonen.

Telefonische bereikbaarheid

In elk geval is het belangrijk dat uw naaste (of de zorgcentrale) iemand aan de telefoon krijgt. Telefonisch bereikbaar zijn (24 uur per dag) is daarom wel belangrijk. Als er 3 hulpverleners tegelijk de oproep krijgen, spreek dan onderling af wie wat doet en wanneer.

Nabijheid vanwege alarmopvolging

Krijgt u bij een oproep geen antwoord van uw naaste? Of is het via de telefoon meteen duidelijk dat er iemand naar hem toe moet? Dan is het belangrijk dat er iemand dichtbij is om hulp te bieden. Bent u zelf niet in de buurt, dan kunt u misschien afspreken dat een buurvrouw naar uw naaste gaat. Niemand verwacht van u dat u dag en nacht beschikbaar en bereikbaar bent. Als u voor een back-up zorgt, komt u niet voor verrassingen te staan. Dat is ook handig als u een weekendje weg gaat of op vakantie gaat.

Noodsituatie

Is er sprake van een noodsituatie, dan kunt u zelf een ambulance of huisarts bellen. Bent u bij uw naaste, dan kunt u ook opnieuw alarmeren naar de zorgcentrale. Die schakelt dan snel hulp in. 

Toegang tot de woning

Voor degenen die naar uw naaste gaan, is het handig dat ze een sleutel van hun naaste krijgen. Zo kunnen zij in geval van een alarm het huis binnengaan. Andere mogelijkheden zijn een sleutelkluisje of slimme sloten.

Buiten de woning

Heeft uw naaste Persoonsalarm Overal, dan kan hij ook buitenshuis alarm slaan. U heeft dan op uw telefoon toegang tot het portaal, zodat u de positie van uw naaste kunt bepalen. De zorgcentrale kan u daar bij ondersteunen. Het is handig dat u met uw naaste afspreekt welke inzet hij van u vraagt en voor welke afstanden. Heeft uw naaste een indicatie voor professionele hulp? Belangrijk om te weten: deze hulp komt alleen thuis en niet daarbuiten. 

Contactpersonen

Weet wie de contactpersonen van uw naaste zijn. Dan weet u wie er geïnformeerd moeten worden.