Waarom is de belastingenvelop blauw?

Zo zit het
Aan het begin van het jaar valt de blauwe envelop van de Belastingdienst bij veel mensen op de mat. Maar waarom is de envelop eigenlijk blauw? En hoelang bestaat die envelop? We vroegen het aan het Belasting- en Douanemuseum.

Het is post en geen reclame

De blauwe belastingenvelop wordt vanaf 1916 gebruikt. Hierin wordt het aanslagbiljet verstuurd. De envelop is blauw om op te vallen tussen de andere post.

Beschermd

Sinds 1993 is de blauwe envelop beschermd. Deze mag alleen verstuurd worden door het ministerie van Financiën, waar de Belastingdienst onder valt. De envelop is beschermd omdat veel reclamebureaus de envelop gingen namaken. Zij deden zich voor als de Belastingdienst en probeerden zo hun producten onder de aandacht te brengen. De blauwe envelop heeft duidelijk een signaalfunctie en valt sneller op dan bijvoorbeeld een witte envelop.

Wet op de inkomstenbelasting

Met de komst van de Wet op de Inkomstenbelasting van 19 december 1914 is het gebruik van blauwe enveloppen voor aanslagbiljetten ingevoerd. Het belastingjaar liep toen van 1 mei tot en met 30 april. De aangifte moest bij de start van het belastingjaar worden gedaan op basis van wat ze dachten dat je ging verdienen. Deze manier van berekenen werd in 1941 vervangen. Nu wordt tijdens een belastingjaar het werkelijk verdiende inkomen belast. Je krijgt een voorheffing op je inkomstenbelasting (de loonbelasting) en doet aangifte na afloop van het belastingjaar.

Hulp nodig bij belastingaangifte?

Heb jij de belastingaangifte al gedaan? Of zie je er tegenop en stel je het uit? Via de ledenvereniging kun je gebruikmaken van de belastingservice aan huis. Een ervaren belastingadviseur helpt je graag.

Voordeel voor leden

Als lid van de ledenvereniging krijg je korting op de belastingservice aan huis. Kijk op belastingservice aan huis voor jouw voordeel en hoe je het aanvraagt.