Waarop moet u letten als u een clouddienst kiest?

Tip 15
Als u uw bestanden wilt opslaan in de cloud, kunt u kiezen uit meerdere clouddiensten. Partijen als Apple, Google en Microsoft bieden dit soort diensten aan. Maar er zijn ook partijen als Dropbox en het minder bekende Tresorit. Hoe bepaalt u welke dienst het beste bij u past? Om dat te bepalen moet u eerst weten wat de risico’s van een clouddienst zijn. Want: het werken in de cloud is weliswaar veiliger dan lokale opslag, het is nog steeds niet honderd procent veilig. Zo moet u de dienst kunnen vertrouwen: weet u zeker dat de dienst niet uw bestanden niet stiekem met derden – bijvoorbeeld adverteerders – deelt? Of dat een dienst zelf meeleest, om u beter te leren kennen? En stel nu dat het platform waarop de dienst draait gehackt wordt: kunnen hackers dan zomaar bij uw bestanden?

Versleuteld of encrypted

Om met dat laatste te beginnen: u wilt een clouddienst die uw bestanden versleutelt. Zo worden  uw gegevens voor iemand die er niets mee te maken heeft – een hacker bijvoorbeeld – onleesbaar gemaakt. Alleen u heeft de sleutel tot uw bestanden: uw wachtwoord. De meeste clouddiensten bieden die versleuteling – ook wel encryptie genoemd – standaard aan. Bij bovengenoemde voorbeelden biedt alleen Microsoft niet standaard encryptie aan: u moet daarvoor een betaald business-abonnement nemen. In sommige gevallen kan de overheid van het land waar de dienst actief is de dienst dwingen uw gegevens aan hen over te dragen, omdat u bijvoorbeeld verdacht wordt van terroristische activiteiten.

Privacy helemaal dichttimmeren

Als u uw privacy helemaal wilt dichttimmeren, kiest u dan voor een cloudplatform dat zogenoemde ‘zero-knowledge’ (letterlijk: nul-kennis) heeft. Daarbij vindt de versleuteling van bestanden al   lokaal plaats, op uw apparaat, voordat uw bestanden in de cloud terechtkomen. Zo is het voor de aanbieder van uw clouddienst onmogelijk uw bestanden te lezen. En kan hij uw gegevens dus ook niet overdragen aan derden. Van de bovengenoemde voorbeelden hanteert alleen Tresorit zero-knowledge. Het nadeel van Tresorit: het kost geld. U bent er een kleine 200 euro per jaar aan kwijt. Terwijl bijvoorbeeld Apple en Google hun clouddiensten gratis aanbieden. Het kiezen voor een clouddienst is een persoonlijke afweging. Wat u ook kiest: het is een betere keus dan kiezen voor lokale opslag.