Wandelen is gezond

De paden op, de lanen in met deze wandeltips
Ouder echtpaar wandelt in het bos
Wandelen kunt u overal. Dichtbij huis of juist ver weg. Alleen, samen met anderen, maar ook met rolstoel.

Wandelen is laagdrempelig en goedkoop. Naast een paar goede schoenen en sokken heeft u niets nodig. En door te wandelen ziet u ook nog eens veel van de wereld om u heen. Heeft u zin in een lekkere wandeling? Met deze ideeën gaat u goed voorbereid op pad.

Wandelen is gezond voor lichaam én geest

• Het maakt uw spieren soepeler en uw botten sterker.
  • Het verbetert onder meer uw ademhaling, spijsvertering, vetverbranding, evenwicht en conditie.
  • Het verlaagt uw bloeddruk.
  • Uw hersenen worden actiever.
  • U loopt bijna geen blessures op.
  • Omdat u meer buiten bent en meer zonlicht krijgt, maakt uw lichaam meer vitamine D aan.

Dichtbij of ver weg

Stad, bos, heide, zee. Er zijn zoveel wandelroutes in Nederland waaruit u kunt kiezen. Ontdek een verrassende route bij u in de buurt. Liever een ander deel van Nederland ontdekken? Ook dat kan. Kies de provincie waarin u wilt wandelen en maak uw keuze uit een van de routes.

Wandelverenigingen

Gaat u er graag op uit met een groep? In Nederland zijn verschillende wandelverenigingen. Er is er vast ook een bij u in de buurt. Op de site van de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) staan alle lokale wandelclubs. Voer de provincie in waar u woont en ontvang een lijst met verenigingen overzichtelijk per plaats. Zo wandelt u nooit alleen.

Wandelen met rolstoel

Maakt u gebruik van een rolstoel of wandelt u mee met iemand die hiervan gebruikmaakt? Ook dan zijn er steeds meer routes die u kunt ‘bewandelen’. Op de websites Wandel Zoekpagina en Er op uit met de rolstoel vindt u een overzicht van geschikte wandelingen.

Goede schoenen en kleding

U geniet nog meer van uw wandeling met goede schoenen en passende kleding. Kies de juiste schoenen, sokken, en jas. En gaat u lange wandelingen maken? Dan kunnen een regenjas en rugzak handig zijn. Op de website van wandel.nl vindt u tips voor het vinden van de juiste uitrusting.

Bijhouden hoeveel u wandelt

Wilt u weten hoeveel u wandelt en of u vorderingen maakt? Kies dan voor een activitytracker. Zo’n slim apparaatje neemt u mee op pad en kunt u bijvoorbeeld instellen op het aantal stappen dat u zet. Of houdt bij welke routes u loopt. Een overzicht van de types, wat ze kunnen en kosten vindt u op de website van de consumentenbond.

Meer over