Wandelen is gezond

De paden op, de lanen in met deze wandeltips
Wandelen is laagdrempelig, goedkoop en gezond. Naast een paar goede schoenen en sokken heb je niets nodig. Wandelen kan overal. Dichtbij huis of juist ver weg. Alleen, samen met anderen, maar ook met rolstoel. Zin in een lekkere wandeling? Met deze tips ga je goed voorbereid op pad.

Daarom is wandelen gezond

• Wandelen maakt je spieren soepeler en je botten sterker
  • Wandelen verbetert onder meer je ademhaling, spijsvertering, vetverbranding, evenwicht en conditie
  • Wandelen verlaagt je bloeddruk
  • Wandelen maakt je hersenen actiever
  • Wandelen geeft weinig risico op blessures

Met deze 5 tips ga je goed voorbereid op pad

1. Wandelroutes

Stad, bos, heide, zee. Er zijn zoveel wandelroutes in Nederland waaruit je kunt kiezen. Ontdek een verrassende route in de buurt, bijvoorbeeld via de website van Wandelnet. Liever een ander deel van Nederland ontdekken? Ook dat kan. Kies de provincie waarin je wilt wandelen en maak je keuze voor een van de vele routes.

2. Goede schoenen en kleding

Geniet nog meer van je wandeling met goede schoenen en passende kleding. Kies de juiste schoenen, sokken, en jas. Maak je lange wandelingen? Dan kunnen een regenjas en rugzak handig zijn. Op de website wandel.nl vind je tips voor het vinden van de juiste uitrusting.

3. Samen in wandelpool

Vind je het gezellig om samen met anderen te wandelen? Met gelijkgestemden, zonder de dwang van een club of (vaste) groep? Dat kan met De Wandelpool. De deelnemers organiseren wandeltochten waaraan andere Wandelpoolers gratis mee kunnen doen.

4. Wandelen met rolstoel

Zit je in een rolstoel of wandel je mee met iemand in een rolstoel? Ook dan zijn er steeds meer routes die je kunt ‘bewandelen’. Op de website WandelZoekpagina vind je een overzicht van geschikte wandelingen.

5. Bijhouden hoeveel je wandelt

Wil je weten hoeveel je wandelt en of je vorderingen maakt? Kies dan voor een activity-tracker. Zo’n slim apparaatje neem je mee op pad, het telt het aantal stappen, je wandelafstand en legt je route vast. De Consumentenbond geeft op haar website een overzicht van activity-trackers.

Geniet van een wandeling, juist in coronatijd. Maar houd je wel aan de coronamaatregelen die op dit moment gelden.

Chatten

Chat met onze