Week tegen eenzaamheid 2023

Wat kun jij voor een ander doen?
Iemand die op de koffie komt, een telefoontje op je verjaardag of samen genieten van een wandeling. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich sterk eenzaam. Zij ervaren een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen. Of zij hebben minder contact met andere mensen dan zij zouden willen. En daar kunnen we samen iets aan doen!

Eenzaamheid kan iedereen overkomen. Het is van alle leeftijden en komt onder alle lagen van de bevolking voor. Wel loopt de één meer risico op eenzaamheid dan de ander. Er zijn aanwijsbare momenten die ervoor kunnen zorgen dat iemand zich eenzaam voelt. Bijvoorbeeld als een geliefde overlijdt, als de zorg voor een naaste wegvalt of als iemand verhuist of met pensioen gaat. Ook mensen die minder mobiel worden, kunnen zich eenzaam gaan voelen. En door het jaar heen zijn er momenten waarop eenzaamheid vaker de kop opsteekt, bijvoorbeeld rond de feestdagen of in de zomerperiode.

Ook jij kunt iets doen

Ken je iemand die in zo'n moeilijke situatie zit? Een buur of familielid van wie je vermoedt dat hij of zij weinig betekenisvolle contacten heeft en zich eenzaam voelt? Ook jij kan ervoor kiezen om vandaag nog in actie te komen. Soms kan een klein gebaar al een groot verschil maken.

• Steun iemand zonder eenzaamheid expliciet bespreekbaar te maken. Nodig je buurman of buurvrouw af en toe uit voor een kopje koffie.
  • Ga op ziekenbezoek.
  • Stuur eens een kaartje of video(bel).
  • Help bij een klein klusje en maak daarbij een praatje.
  • Of doe juist eens een beroep op die ander. Vraag bijvoorbeeld om tips of hulp voor jouw tuin of iets anders waar diegene goed in is.
  • Bedenk samen een activiteit: wat zou je buur of familielid leuk vinden om (weer) te gaan doen, samen met anderen?
  • Wil je vrijwilligerswerk doen tegen eenzaamheid? Dan is er altijd wel werk te vinden.
  • Blijf ook op de hoogte van zorghulp: de plek van de Ledenvereniging waar zorg en hulp samenkomen en je via één linkje een buur kunt helpen.
  • Op eentegeneenzaamheid.nl vind je nog veel meer initiatieven.

Bekijk ook eens ons stappenplan bij eenzaamheid

Huisbezoek ledenadviseur

Soms is een persoonlijk gesprek thuis prettiger of handiger dan telefonisch contact. In dat geval kun je vragen om een huisbezoek van de ledenadviseur. Gratis voor leden.

Zelfhulpmodules Mentaal Fit

Als je je alleen voelt of eenzaam bent, raak je weleens uit balans. Met de online zelfhulpmodules van Stichting mirro ga je zelf aan de slag met je mentale fitheid. Anoniem. Gewoon thuis. En wanneer het jou uitkomt, dus geen wachttijden. Gratis voor leden.

Somberheid

Heb je bijvoorbeeld regelmatig last van sombere gevoelens, of merk je dat je nergens zin in hebt? De zelfhulpmodule Somberheid helpt je om je somberheid aan te pakken.

Contact met anderen

Hoe houd je contact met andere mensen? Ook als je lastig je huis uit kunt? We laten je de mogelijkheden zien.

Logo WeekTegeneenzaamheidWeek tegen Eenzaamheid

Kom erbij! In de Week tegen Eenzaamheid staat ontmoeting en verbinding centraal. De Week tegen Eenzaamheid 2023 is van 28 september t/m 4 oktober.

Iedereen kan deelnemen aan de Week tegen Eenzaamheid door het bezoeken of organiseren van een activiteit. Samen maken we van de Week tegen Eenzaamheid een succes!

Actieprogramma Eén tegen eenzaamheid

De Week tegen Eenzaamheid wordt in het kader van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid georganiseerd door het ministerie van VWS.

Verliesverhalen

Verliesverhalen is dé plek op Instagram om samen te komen en te praten over verlies. Deze plek richt zich niet alleen op verlies en rouw wanneer iemand overleden is, maar ook op andere gebeurtenissen waarbij verlies komt kijken.